تلگرام فیلتر میشود؟ آیا تلگرام ضد فیلتره؟

۲۳۴۲۳۴۲۳۴
ب
5/5 - (1 امتیاز)

با سلام
در برخی از کانال و ها و خبرگزاری ها خبری مبنی بر دستور صادر شدن فیلتر تلگرام توسط قوه فضاییه منتشر شد, در این مقاله میخواهیم به این بپردازیم آیا تلگرام ضد فیلتره آیا میشود با استفاده از telegram x فیلترینگ را دور زد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آیا تلگرام ضد فیلتره؟

در برخی کانال‌های تلگرامی خبری مبنی بر نسخه ضد فیلتر تلگرام دست به دست می‌شود که نحوه عملکرد این نسخه تلگرام رو توضیح می‌دم:

هم‌زمان با فیلتر شدن تلگرام در روسیه، تلگرام امروز نسخه ۴.۸.۶ خود را از طریق گوگل پلی (فقط برای کشور روسیه) منتشر کرد.

این نسخه از تلگرام با استفاده از تکنیک Domain Fronting سعی در بالا بردن هزینه فیلترینگ را دارد. در این روش اپلیکیشن تلگرام به جای اتصال مستقیم به سرورهای تلگرام، ابتدا به سرورهای گوگل، آمازون و مایکروسافت (بعنوان خدمات دهندگان خدمات ابری) متصل می‌شود و برای فیلتر کردن آن باید سرورهای آمازون و گوگل و مایکروسافت نیز فیلتر شوند و فیلتر شدن این دو سرویس باعث مختل شدن خدمات اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های دیگری نیز می‌شود و به همین دلیل هزینه این فیلترینگ برای دولت روسیه افزایش خواهد یافت. تا جایی که می‌توان گفت روسیه برای مقابله با تلگرام مجبور شد بخش زیادی از اینترنت خود را مختل کند!
در واقع این نسخه از تلگرام ضد فیلتر نیست. بلکه فیلتر کردن آن باعث مختل شدن خدمات اپلیکیشن‌ها و سایت‌های دیگری نیز خواهد شد.

نسخه ۴.۸.۶ هنوز برای عموم کاربران در کشورهای مختلف منتشر نشده است و آخرین نسخه روی مارکت‌های ایرانی نسخه ۴.۸.۵ بود که ظاهرا امروز این نسخه از کافه‌بازار حذف شده و یک نسخه قدیمی‌تر یعنی نسخه ۴.۸.۴ بر روی بازار قرار گرفته است.

تلگرام

امروز ⁣توی هر کانال تلگرامی یک فایل .apk با عنوان تلگرام ضد فیلتر در حال دست‌به‌دست شدن بود. لطفا از هول حلیم توی دیگ نیفتید!

هر فایل .apk ای که در تلگرام دست به دست میشه رو نصب نکنید!

روی موج‌های اینچنینی همیشه افرادی هستند که با انتشار فایل‌های دستکاری شده قصد سواستفاده دارند. و ممکن است اپلیکیشن نصب شده یک بدافزار باشد.

حتما به دو نکته زیر توجه داشته باشید:

⁣۱- همواره سعی کنید فایل‌های apk را از مارکت‌های معتبر نصب کنید و نه از کانال‌های تلگرامی. احتمال اینکه اپلیکیشن نصب شده دستکاری شده/بدافزار باشد وجود دارد.

⁣۲- اگر اپلیکیشنی را قبلا نصب کرده‌اید و با دانلود نسخه جدیدش از تلگرام یا هرجای دیگر، بصورت اتوماتیک روی نسخه قبلی نصب نشد و پیغامی مشابه “App Not installed” داد، و برای نصبش نیاز به حذف نسخه قبلی بود، این فایل دستکاری شده و فاقد اصالت هست. اگر هم اپلیکیشن را اولین بار است که نصب می‌کنید و نسخه قبلی از آن را نصب ندارید، امکان تشخیص اصالت آن برای کاربران عمومی به راحتی مهیا نیست.

عجول نباشید و مطمئن باشید نسخه‌های جدید تلگرام همیشه چند روز بعد در مارکت‌های مختلف مثل گوگل پلی برای عموم کاربران منتشر خواهد شد.

آپدیت:
نسخه آخر تلگرام (نسخه ۴.۸.۶) هم لحظاتی پیش بر روی گوگل پلی منتشر شد: دانلود از طریق گوگل پلی (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.telegram.messenger)

لطفا هر فایلی را از هر منبعی نصب نکنید. به دوستان خود نیز اطلاع رسانی کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *