«گوگل» بهترین موتور جست و جوی جهان

۱۴۹۴۸۳۹۳۴۳_google-features
ب
5/5 - (1 امتیاز)

گوگل (Google) یک شرکت چند ملیتی امریکایی فعال در حوزه فناوری اطلاعات شامل تبلیغات آنلاین، موتور جست‌و‌جو، محاسبات ابری، نرم‌افزار و سخت‌افزار است. در اوایل سال ۱۹۹۶ «لری پیج» و «سرگئی برین» دو دانشجوی دکتری برای پیگیری یک پروژه تحقیقاتی در خصوص نتیجه بهتر عملکرد موتور جست‌و‌جوها با یکدیگر ملاقات کرده و تصمیم گرفتند فرضیه خود را آزمایش کنند.

 

در تاریخ ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ مردان گوگل دفتر خود را در گاراژ یکی از دوستان‌شان در کالیفرنیا راه‌اندازی کرده و با سرمایه‌ای اندک کار را آغاز کردند. جالب اینجاست که نام اولیه درنظر گرفته شده برای این شرکت «Googol» بود که نوشتن اشتباه نام آن روی یک چک، سبب شد نام این شرکت به Google تغییر پیدا کند. با گذشت زمان درآمد این شرکت از طریق جذب سرمایه‌گذاری افزایش یافت. در سال ۲۰۰۴ فروش اولیه سهام گوگل در بازار بورس جهانی کلید خورد. مردان گوگل از همان ابتدا مبنای کسب درآمد خود را بر تبلیغات ساده در موتور جست‌و‌جو قرار داده و تا سال ۲۰۱۵ مهم‌ترین هدف خود را بر سازماندهی اطلاعات دنیا و دسترس‌پذیر کردن آنها برای عموم قرار دادند.

 

اما بلندپروازی گوگل تنها در این حوزه محدود نمی‌شد. چرا که در همین سال «آلفابت» شرکتی فعال در زمینه فناوری هلدینگ تأسیس شد تا به رؤیای بلندپروازانه طراحان گوگل در بخش‌هایی نظیر تلفن هوشمند، خودروهای خودران و… جامه عمل بپوشاند. با ایجاد چنین تغییری، گوگل در زیرمجموعه کمپانی آلفابت قرار گرفت. تحت تأثیر این تغییرات «ساندار پیچای» مهندس هندی تبار به سمت مدیر عامل اجرایی گوگل منصوب شده و در دفتر مرکزی این شرکت در کالیفرنیا مستقر شد. امروزه همه گوگل را می‌شناسند؛ چرا که حدود ۷۰درصد از جست‌و‌جوهای اینترنتی از طریق این موتور جست‌و‌جو انجام می‌شود. این شرکت نرم‌افزارهای متعددی از جمله سرویس جی‌میل، مرورگر کروم، کرومیوم، وی۸، گوگل دسکتاپ و… داشته و در عرضه خدمات سخت‌افزاری و حتی کسب و کارهای حرفه‌ای به کاربران خوب درخشیده است. گوگل به‌عنوان ارزشمندترین برند جهان در سال‌جاری، پربازدیدترین سایت در اغلب کشورهای جهان از جمله ایران به شمار رفته و با داشتن بیش از ۵۰ سرویس مختلف در زمینه‌های متفاوت، درآمدزایی قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. مطابق آخرین آمار منتشر شده از سوی آلفابت، این غول اینترنتی در سال ۲۰۱۸، ۳۱ میلیارد دلار درآمد را از طریق تبلیغات به‌دست آورده است. گوگل امروزه علاوه بر هدایت موتور جست‌وجو در پروژه‌های بسیاری در خصوص ساخت خودروهای خودران، تاکسی‌های پرنده و پروژه‌های مرتبط با توسعه هوش مصنوعی و حتی لنز چشمی مشارکت داشته و در تلاش است تا در عرصه رقابت با دیگر غول‌های جهان در حوزه فناوری‌های نوین از قافله عقب نماند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *