Cloud Storage چیست؟ ؛ آشنایی با فضای ذخیره‌سازی ابری و انواع آن

Picture1
ب
5/5 - (2 امتیاز)

اگر شما هم با شنیدن عبارت Cloud Storage (فضای ذخیره‌سازی ابری)، این پرسش‌ها برایتان مطرح شده است که «Cloud Storage چیست؟ و چه کاربردی دارد؟»، این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

افراد معمولن برای ذخیره‌سازی فایل‌ها از درایوهای فلش یا ‌هارددیسک‌های خارجی استفاده می‌کنند. اما هنگا‌می‌که داده‌های شما بیش از حد بزرگ باشند، نیاز به فضای بیش‌تری دارید؛ در چنین وضعیتی، فضای ذخیره‌سازی ابری، یک راه‌حل ایده‌آل برای ارسال فایل‌های شما از طریق اینترنت و ذخیره‌ی آن‌ها در رایانه‌های راه دور است.

پس فضای ذخیره‌سازی ابری، برای اتصال از راه دور طراحی شده است؛ یعنی هرگاه به اینترنت متصل باشید، ‌می‌توانید از هرکجا و هر دستگاهی به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید. علاوه‌بر این، برای بالا بردن قابلیت دسترسی، فایل‌های شما با سرورهای دیگر نیز به‌اشتراک گذاشته ‌می‌شود تا اطمینان حاصل شود که در مواقع از کار افتادن یکی از سرورها، داده‌های شما از بین نمی‌رود. در ادامه، توضیح بیش‌تری درباره‌ی Cloud Storage و انواع فضای ذخیره‌سازی ابری ‌می‌دهیم.

Cloud Storage چیست؟

Cloud Storage یا فضای ذخیره‌سازی ابری، به شما این امکان را ‌می‌دهد تا داده‌ها و فایل‌های خود را در مکانی خارج از وب‌سایت‌تان ذخیره‌سازی کنید. بعد از ذخیره‌سازی فایل‌ها، می‌توانید از طریق اینترنت یا یک سرور خصوصی، به فضای ابری دسترسی پیدا کنید.

فرآیند انتقال اطلاعات شما به خارج از وب‌سایت‌تان برای ذخیره‌سازی، برعهده‌ی یک ارایه‌دهنده‌ی فضای ابری است. این ارایه‌دهنده، سرورها و زیرساخت‌های مرتبط با فضای ابری را میزبانی، مدیریت و نگهداری ‌می‌کند و این اطمینان را به کاربران ‌می‌دهد که در هر لحظه بتوانند به اطلاعات‌شان دسترسی داشته باشند.

به‌طور معمول، استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری، هزینه‌بر است و قیمت آن براساس فاکتورهای مختلف، متغیر خواهد بود. اما اگر هزینه‌ی کافی ندارید، می‌توانید از فضای ابری رایگان استفاده کنید. از جمله شرکت‌هایی که در ایران، فضای ابری رایگان ارایه می‌دهد، شرکت «ابر آروان» است. برای اطلاع از شرایط و نحوه‌ی استفاده از سرویس‌های آن می‌توانید به آدرس اینترنتی www.arvancloud.com مراجعه کنید.

انواع فضای ذخیره‌سازی ابری

استفاده از خدمات فضای ابری در سال‌های اخیر در بین کسب‌وکارها محبوبیت بیش‌تری پیدا کرده است. از مهم‌ترین دلایل این محبوبیت؛ امنیت بالا، مقرون‌به‌صرفه بودن، مقیاس‌پذیری و راحتی در استفاده است. دانستن مفهوم «Cloud Storage چیست؟»، تنها به مفاهیم و تعاریف آن محدود نمی‌شود و زمانی‌که شما قصد دارید از ذخیره‌سازی ابری استفاده کنید، باید پلتفرم و نوع فضای ذخیره‌سازی ابری را نیز درنظر بگیرید.

کلن ۴ نوع فضای ذخیره‌سازی ابری وجود دارد که هرکدام از آن‌ها طیف وسیعی از قابلیت‌ها، امکانات و نحوه‌ی کنترل را ارایه ‌می‌دهد. در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

Public Cloud Storage (فضای ذخیره‌سازی ابر عمومی)

ذخیره‌سازی ابری عمو‌می ‌از پرکاربردترین فضاهای ذخیره‌سازی است. این فضای ذخیره‌سازی، بیش‌تر به‌وسیله‌ی افراد، استارت‌آپ‌ها و ‌کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به‌کار ‌می‌رود و هزینه‌ی استفاده از آن براساس مدلpay-as-you-go (PAYGO) است؛ یعنی افراد، به میزان استفاده از منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، هزینه پرداخت می‌کنند (یا پرداخت هزینه براساس مصرف).

یکی از دلایل محبوبیت آن همین مورد است. با این حال، فضای ذخیره‌سازی ابر عمومی، یک محیط اشتراکی است و برای ‌کسب‌وکارهایی که نیاز به فضای ذخیره‌سازی بزرگ و رعایت قوانین و مقررات خاصی دارند، گزینه‌ی ایده‌آلی نیست.

Private Cloud Storage (فضای ذخیره‌سازی ابر خصوصی)

شرکت‌ها معمولن از ذخیره‌سازی ابری خصوصی استفاده ‌می‌کنند تا قادر باشند حجم بالایی از داده‌ها را به‌طور منظم پردازش و سطح بالایی از امنیت را فراهم کنند. موسسه‌های مالی، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های بزرگ تجارت الکترونیک و شرکت‌های چندملیتی، به‌طور معمول از فضای ذخیره‌سازی ابر خصوصی برای محافظت و همگام‌سازی داده‌های خود استفاده ‌می‌کنند.

از جمله نقاط ضعف ذخیره‌سازی ابر خصوصی، قیمت بالای آن است. اگرچه ممکن است دارای امنیت بسیار خوبی باشد، اما این هزینه‌ی بالا برای بسیاری از ‌کسب‌وکارها مقرون‌به‌صرفه نیست.

Hybrid Cloud Storage (فضای ذخیره‌سازی ابر هیبریدی)

ذخیره‌سازی ابری هیبریدی، ترکیبی از فضای ذخیره‌سازی ابر عمو‌می ‌و خصوصی است. داده‌های بسیار حساس را ‌می‌توان در سرورهای ابر خصوصی ذخیره کرد، در حالی‌که داده‌های با حساسیت کم‌تر را ‌می‌توان در سرورهای ابر عمو‌می ‌ذخیره کرد.

سرویس‌های ابری هیبریدی، بیش‌ترین انعطاف‌پذیری را ارایه ‌می‌دهند؛ ‌به‌راحتی می‌توانید در سرور ابر عمو‌می‌‌، حجم بالایی از داده‌ها را بدون نیاز به استقرار منابع اضافی، مدیریت کنید و به داده‌ها و برنامه‌هایتان بین فضای ابر عمومی و فضای ابر خصوصی، به‌شکل یکپارچه دسترسی داشته باشید.

Community Cloud Storage (فضای ذخیره‌سازی ابر اجتماعی)

فضای ذخیره‌سازی ابری اجتماعی، مبتنی‌بر اجماع افراد و سازمان‌ها است؛ مثلن ‌کسب‌وکارهایی که نیازهای مشابهی دارند، گرد هم ‌می‌آیند تا برای فضای ذخیره‌سازی ابری، سرمایه‌گذاری کنند. ذخیره‌سازی ابر اجتماعی، اجازه می‌دهد که کسب‌وکارها هزینه‌ی مالکیت و نگهداری از فضای ذخیره‌سازی ابری را با یکدیگر سهیم شوند.

مزایای فضای ذخیره‌سازی ابری

  • کاهش هزینه: بزرگ‌ترین مزیت فضای ذخیره‌سازی ابری، صرفه‌جویی در هزینه است. این به شما امکان ‌می‌دهد تا در هزینه‌های خود به میزان بالایی صرفه‌جویی کنید.
  • امنیت: استفاده از منابع ذخیره‌سازی فیزیکی، به دلیل این‌که در معرض دید افراد مختلف هستند، ممکن است باعث کنجکاوی آن‌ها شود. اما ارایه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری، لایه‌های امنیتی بیش‌تری را به خدمات‌شان اضافه ‌می‌کنند و همواره در تلاش هستند تا امنیت سرورهای خود را بالا ببرند.
  • دسترسی: استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری، به شما این امکان را می‌دهد که به فایل‌های خود در هرجایی که اتصال اینترنتی دارید، دسترسی داشته باشید.
  • بازیابی: در هنگام خرابی ‌هارد یا سایر مشکلات سخت‌افزاری، شما ‌می‌توانید به فایل‌های خود در فضای ابری، دسترسی کامل داشته باشید و آن‌ها را به‌راحتی بازیابی کنید.
  • همگام‌سازی: زمانی‌که شما از فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده ‌می‌کنید، هربار که فایلی را تغییر ‌می‌دهید، تمام دستگاه‌های متصل به آن فضای ابری -در لحظه- ‌می‌توانند تغییرات و به‌روزرسانی‌های شما را ببینند و اعمال کنند.

معایب فضای ذخیره‌سازی ابری

  • اتصال اینترنت: استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری، به وجود اینترنت وابسته است. اگر شبکه‌ی اینترنت شما، سرعت و پهنای باند ضعیفی دارد، ممکن است در دسترسی به فضای ذخیره‌سازی ابری دچار مشکل شوید.
  • هزینه: هزینه‌های اضافی دیگری برای آپلود و دانلود فایل در فضای ذخیره‌سازی ابری وجود دارد. اگر میزان فایل‌های شما بالا است، این هزینه‌ها ‌می‌تواند بسیار چشم‌گیر باشد.
  • حریم خصوصی: وقتی شما از فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده ‌می‌کنید، داده‌های شما دیگر در فضای فیزیکی دستگاه‌تان نیستند و همین مورد می‌تواند حریم خصوصی و محرمانگی اطلاعات شما را نقض کند.

قیمت فضای ذخیره‌سازی ابری

ذخیره‌سازی ابری، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با حذف زیرساخت‌های ذخیره‌سازی، هزینه‌ها را کاهش دهند. اما ارایه‌دهندگان خدمات فضای ابری، مدل‌های قیمت‌گذاری متفاوتی دارند. برخی از ارایه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری، هزینه‌ی هر گیگابایت را به‌شکل ماهانه دریافت می‌کنند، در حالی‌که برخی دیگر براساس ظرفیت ذخیره شده، هزینه را دریافت می‌کنند. این قیمت‌ها براساس میزان فضای ذخیره‌سازی، منطقه، نوع سرویس و میزان داده‌های ذخیره شده، متغیر است.

ارایه‌دهندگان ممکن است هزینه‌های اضافی دیگری را علاوه‌بر هزینه‌ی اولیه ذخیره‌سازی و انتقال داده‌ها دریافت کنند؛ مثلن هربار که شما وارد سرور فضای ذخیره‌سازی ابری خود برای ایجاد تغییراتی مانند حذف یا انتقال داده‌ها از مکانی به مکان دیگر شوید، متحمل هزینه خواهید شد. اما ارایه‌دهندگانی هم هستند که فضای ابری رایگان را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند و «ابر آروان» از جمله‌ی آن‌هاست.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم درک روشنی از پرسش «Cloud Storagچیست؟» به‌دست آوریم. Cloud Storage، دارای انواع مختلفی است که هرکدام‌شان دارای مزایا و معایبی هستند؛ باید آن‌ها را بسته‌به نیاز کسب‌وکارتان انتخاب کنید. اگر قصد خرید فضای ذخیره‌سازی ابری را دارید، ابر آروان می‌تواند گزینه‌ی مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای برای شما باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *