تشخیص عسل طبیعی از غیرطبیعی را یاد بگیرید

تشخیص-عسل-طبیعی-min
ب
Rate this post

تشخیص عسل طبیعی همیشه یکی از سوالاتی است که دوست­داران این ماده شیرین به دنبال جوابی برای آن هستند و همواره به دنبال راه­هایی می­گردند که عسل مرغوب را از غیر مرغوب تشخیص دهند. کشورمان ایران از جمله کشورهایی است که با توجه طبیعت بکری که دارد می­توان مرغوب­ترین عسل­های طبیعی را در مناطق آن یافت، مناطقی چون ارتفاعات چهارمحال و بختیاری، سبلان در اردبیل، کلاردشت و تمام شهرهای سرسبز شمالی. لازم به ذکر است که «نحوه­ی پرورش زنبور عسل» و «روش نگهداری از زنبورها» از اهمیت بیشتری برخوردار است تا صرفا منطقه­ای که زنبورها در آنجا یافت می­شوند. با این وجود تشخیص عسل طبیعی پرسش بسیاری از علاقه­مندان است که چگونه می­توان از طبیعی بودن یک ظرف از این شهد شیرین مطمئن شد. در این مقاله به سه موضوع نحوه­ی تشخیص عسل طبیعی، روش­های از بین بردن شکرک در عسل و خواص و فواید عسل پرداختیم که با مطالعه آن به جواب سوالات خود خواهید رسید.

مواد تشکیل­دهنده عسل به منظور تشخیص عسل طبیعی

تشخیص عسل طبیعی به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از این عوامل مواد تشکیل­دهنده عسل می­باشد. عسل یک ترکیب محلول در آب بسیار غلیظ شیرین می­باشد که در قدیم به آن انگبین نیز می­گفتند. در حقیقت عسل ترکیبی از شهد و قند گیاهانی است که توسط زنبور عسل از گیاهان مختلف گردآوری شده و سپس با تغییر ماهیت، آن را به کندوی عسل جهت ذخیره­سازی می­برد. درواقع عسل به سبب ترکیبات گیاهی­ که دارد یک ماده اسیدی محسوب می­شود ولی به دلیل شیرینی محسوسش حالت اسیدی آن حس نمی­شود.

عسل ترکیبی از شهد و قند گیاهانی است که توسط زنبور عسل از گیاهان مختلف جمع­آوری شده است

ارتباط بین رنگ عسل و منابع اصلی شهد آن به منظور تشخیص عسل طبیعی

عامل بعدی تشخیص عسل طبیعی ارتباط بین رنگ و طعم عسل با منابعی است که توسط زنبور عسل جمع­آوری می­شود. جالب است بدانید که برای درست شدن یک پوند عسل (۴۵۴گرم) توسط زنبور عسل، این موجود ۹۰ هزار مایل (۱۴۴ هزار و ۸۴۱ کیلومتر) که مسافتی معادل سه بار چرخیدن دور کره زمین می­باشد را پرواز می­کند. عسل­ها رنگ­های متفاوتی دارند که از سفید روشن تا سیاه در آنها دیده می­شود که این عامل به منابع اصلی شهدی که توسط زنبورها فراهم می­شود بستگی دارد. به عنوان مثال چند مورد از ارتباط شهد با رنگ عسل به منظور تشخیص عسل طبیعی این چنین می­باشد:

  • رنگ عسل درخت اقاقیا: سفید و شفاف

  • عسل درخت افرا: لیمویی رنگ

  • عسل اسپرس: زرد متمایل به طلایی

  • عسل شبدر: سرخ و زرد متمایل به قرمز

  • عسل زیزفون: زرد مایل به سبز

  • عسل گل قاصدک: زرد تیره

  • عسل نارون: قهوه ای رنگ

  • عسل صنوبر و زبان گنجشک: سبز تیره متمایل به سیاه

  • عسل انواع میوه­ها: زرد مایل به قهوه­ای

نکته­ای که در ادامه تشخیص عسل طبیعی باید بدانید این نکته است که نوع نژاد زنبور هیچ ارتباطی با طعم، رنگ و بوی عسل ندارد، بلکه فقط به نوع گل و گیاهانی است که زنبور از آنها شهدها را استخراج می­کند. برای نمونه همانطور که در بالا اشاره کردیم عسلی که از گیاه اسپرس به دست می­آید رنگ زرد متمایل به طلایی دارد که بسیار شیرین و لذیذ می­باشد درحالیکه عسل گل آفتابگردان بسیار بی­مزه است، با ذکر این نکته که هر دو این عسل­ها خالص هستند. از دیگر خواص تشخیص عسل طبیعی خاصیت جذب مولکول­های آب موجود در هوا می­باشد که اگر درب عسل را با سرپوشی محکم نبندید ذرات آب موجود در هوا را جذب خود کرده و به مرور رقیق می­شود.

عسل­ها رنگ­های متفاوتی دارند که این عامل به منابع اصلی شهدی که توسط زنبورها فراهم می­شود بستگی دارد

مشهورترین انواع عسل

در ادامه تشخیص عسل طبیعی به مشهورترین انواع عسل در جهان می­پردازیم که عبارت­اند از:

  • عسل مانوکا یا عسل درخت چای که بهترین عسل موجود در دنیاست

  • عسل اسپرس

  • عسل گندم سیاه

  • عسل گل­های وحشی

  • عسل یونجه

  • عسل زخال اخته

  • عسل شکوفه­های پرتغال

  • عسل گل شبدر

آیا عسل فاسدشدنی است؟

در تشخیص اصل طبیعی باید بدانیم که عسل اگر طبیعی باشد آنقدر دوام دارد که هیچگاه فاسد نمی­شود، در همین رابطه باستان­شناسان در کاوش از مقبر­ه­ی فرعون بقایای ظرف عسلی سالم یافتند که این اثباتی بر این مدعاست. درواقع عسل طبیعی در اثر سالیان ممکن است که کمی رنگ و بوی خود را از دست دهد و اصطلاحا کریستالیزه شود (شبیه روغن حیوانی می­شود) اما خاصیت آن از بین نمی­رود.

بهترین روش نگهداری عسل طبیعی چیست؟

در ادامه تشخیص عسل طبیعی باید بدانیم که بهترین دما برای نگهداری عسل دمای اتاق است. هیچگاه عسل را در یخچال قرار ندهید چرا که اولا عسل سفت می­شود و فرایند کریستالیزه شدن در آن سریعتر می­شود ثانیا زنبورها که بهترین نگه­دارنده عسل هستند در کندو یخچال ندارند! اگر درب ظرف عسل را باز نگذارید میکروب­ها نمی­توانند عسل را آلوده کنند، ضمن اینکه عسل ذاتا خاصیت ضدمیکروبی دارد. همچنین هیچگاه عسل را در ظروف فلزی قرار ندهید، ظروف فلزی خاصیت اسیدی عسل را تحریک و سبب فعل و انفعالات زیان­بار شیمیایی می­شوند.

منبع : شیمبال

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *