نقد و بررسی مشخّصات فنّی و ویژگی‌های بارز گلکسی نوت ۲۰ اولتر

galaxy-note-20-ultra-bronze-17
ب
5/5 - (2 امتیاز)

گلکسی نوت ۲۰ اولترا در تاریخ ۵ اوت سال ۲۰۲۰ بطور رسمی به علاقه‌مندان به دنیای گوشی‌های هوشمند معرّفی شد و با ظاهر زیبای خود توانست تا توجّه بسیاری از خریداران را به سوی خود جلب نماید. Galaxy Note 20 Ultra از نظر تکنولوژی همپای بهترین گوشی‌های کمپانی‌های رقیب می‌باشد و بسیاری از ایرادات و اشکالات مدل‌های قبلی سامسونگ و سری نوت در این مدل برطرف شده‌اند و این ویژگی باعث بوجود آمدن یک اسمارت فون زیبا، کاربردی، قدرتمند و رقابتی گردیده است و بسیاری از کسانی که برای خرید این مدل از سری نوت اقدام کرده‌اند از عملکرد قسمت‌های مختلف آن از جمله: دوربین، پردازنده مرکزی و باتری این گوشی رضایت کافی را داشته‌اند. در ادامه همراه تکبین باشید تا ویژگی‌های بارز گلکسی نوت ۲۰ اولترا را به شما عزیزان معرّفی نماییم و تفاوت‌های اصلی این گوشی را با سایر مدل‌های مطرح عنوان کنیم.

Galaxy Note 20 Ultra
گلکسی نوت ۲۰ اولترا جدید‌ترین اسمارت فون از سری نوت می‌باشد

طرّاحی ظاهری گلکسی نوت ۲۰ اولترا:

شرکت سامسونگ تغییراتی را در طرّاحی Galaxy Note 20 Ultra بوجود آورده است که موجب زیبایی و جذّابیت بیش از حد آن شده‌اند. طرّاحی قاب جلویی این گوشی به صورت یکپارچه می‌باشد و اثری از الگوها و تزئینات اضافی و فضا پر کن دیده نمی‌شود و محل قرارگیری دوربین سلفی Galaxy Note 20 Ultra و طرّاحی این قسمت با ظاهر آن گوشی سازگار هستند و این ویژگی موجب متفاوت شدن این مدل از سری نوت با سایر گوشی‌های کمپانی سامسونگ شده است.

مشاهده قیمت در دیجی کالا

طرّاحان برای محافظت بیشتر از صفحه نمایش منحنی گلکسی نوت ۲۰ اولترا از محافظ Gorilla Glass Victus استفاده کرده‌اند که جزو جدید‌ترین و ظریف‌ترین تکنولوژی‌ها در زمینه‌ی محافظت بیشتر از صفحه نمایش گوشی می‌باشد و میزان مقاومت صفحه نمایش این مدل بیشتر از مقاومت صفحه نمایش سایر گوشی‌های کمپانی سامسونگ از جمله گلکسی M31 است.

گلکسی نوت 20 اولترا

گوشی‌های سری نوت بزرگ‌تر و جذّاب‌تر هستند ولی به نظر می‌رسد که گلکسی نوت ۲۰ اولترا بیش از اندازه بزرگ است و نمی‌توان به راحتی با یک دست از آن استفاده کرد و قرار گرفتن این ویژگی در کنار موارد دیگری همچون خمیدگی لبه‌های کناری این گوشی باعث شده است تا خطر افتادن این گوشی از دست کاربران به میزان قابل توجّهی افزایش یابد. طرّاحان برای ساخت قاب پشتی Galaxy Note 20 Ultra از شیشه استفاده کرده‌اند که انتخاب مناسبی برای افزایش زیبایی محسوب می‌شود و همچون قاب جلویی گوشی از یک محافظ Gorilla Glass Victus برای محافظت از قاب پشتی Galaxy Note 20 Ultra کمک گرفته‌اند و بهتر است اشاره کنیم که فریم این مدل بر خلاف فریم برخی از گوشی‌های ارزان قیمت از جنس استیل ضدّ زنگ است که استفاده از استیل به جای پلاستیک ضمن افزایش زیبایی این مدل موجب افزایش مقاومت آن شده است.

صفحه نمایش گلکسی نوت ۲۰ اولترا:

Galaxy Note 20 Ultra
صفحه نمایش این اسمارت فون قابلیّت نوسازی تصاویر با سرعت ۱۲۰ هرتز را دارد

نمایشگر ۶٫۹ اینچی گلکسی نوت ۲۰ اولترا اوّلین چیزی است که در نگاه اوّل نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کند و استفاده از این نمایشگر بزرگ موجب زیبا‌تر شدن این مدل شده است. این صفحه نمایش از فناوری HDR10 پلاس پشتیبانی می‌کند و تراکم ۴۹۶ پیکسلی آن موجب شده است تا این مدل توانایی پشتیبانی کامل و روان از کیفیّت‌های Full HD و QHD را داشته باشد.

جالب است بدانید که نسبت میان صفحه نمایش Galaxy Note 20 Ultra به مساحت قاب جلویی آن در حدود ۹۲ درصد می‌باشد که باعث شده است تا شما از نمای روبرویی چیزی به غیر از صفحه نمایش و حفره‌ی کوچک دوربین سلفی این گوشی را مشاهده نکنید! همچنین، نرخ نوسازی تصاویر در صفحه نمایش گلکسی نوت ۲۰ اولترا به لطف استفاده از پردازنده‌های قدرتمند به بیش از ۱۲۰ هرتز در حالت Full HD و ۶۰ هرتز در حالت QHD افزایش یافته است که رقم غیر قابل باوری به نظر می‌رسد و استفاده از سیستم‌های هوشمند کنترل نوسازی تصاویر موجب شده است تا فرایند نوسازی تصاویر در این مدل برای کاربران به صورت نامحسوس انجام شود که نکته‌ی مثبتی برای این اسمارت فون زیبا و جذّاب محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که اگرچه استفاده از گوشی در حالت ۱۲۰ هرتزی موجب افزایش کیفیّت تصاویر خواهد شد ولی این مسئله میزان شارژدهی گوشی را تحت تاثیر قرار خواهد داد ولی وجود ویژگی Variable Refresh Rate در گلکسی نوت ۲۰ اولترا باعث شده است تا کیفیّت تصاویر تنها در هنگام نیاز به حداکثر میزان خود افزایش یابد تا از این طریق میزان شارژدهی گوشی بهینه شود. در کل، صفحه نمایش این مدل توانایی رفع انتظارات شما را دارد و سازندگان راهکار‌های مناسبی را برای مشکلات احتمالی در رابطه با مصرف انرژی صفحه نمایش در نظر گرفته‌اند.

دوربین‌های پشتی گلکسی نوت ۲۰ اولترا:

نوت ۲۰
دوربین اصلی گلکسی نوت ۲۰ اولترا جزو قدرتمند‌ترین دوربین‌های نصب شده بر روی یک گوشی اندروید می‌باشد

دوربین‌های گوشی‌های سری نوت از جمله دوربین‌های گلکسی نوت ۲۰ اولترا جزو بهترین‌ها محسوب می‌شوند و همواره از جدید‌ترین تکنولوژی‌ها برای ارتقاء تجربه‌ی کاربران از عکسبرداری و فیلمبرداری با این گوشی‌ها استفاده می‌شود. دوربین اصلی Galaxy Note 20 Ultra یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی با سنسور ۱/۱٫۳۳ اینچی می‌باشد که سایز پیکسل‌ آن تنها ۰٫۸ میکرون عنوان شده است و استفاده از لنز ۲۶ میلی‌متری موجب تبدیل شدن این دوربین به یکی از بهترین گزینه‌ها برای فیلمبرداری و عکاسی شده است.

کمپانی سامسونگ تکنولوژی فوکوس خودکار این مدل را تقویت کرده‌ است و استفاده از تکنولوژی‌های تشخیص فاز، لرزشگیر خودکار و فوکوس لیزری اتوماتیک موجب شده است تا این دوربین حرف‌های بسیار زیادی را برای گفتن داشته باشد و تمامی نیاز‌های کاربران را پوشش دهد. دو دوربین بعدی Galaxy Note 20 Ultra توانایی ثبت تصاویر با کیفیّت ۱۲ مگاپیکسل را دارند که یکی از آن‌ها دارای پریسکوپ تله فوت و دیگری برای ثبت تصاویر اولترا واید طرّاحی شده است و امکان زوم هیبریدی تا میزان ۵۰ برابر را برای کاربران گلکسی نوت ۲۰ اولترا فراهم می‌کنند که ویژگی خارق‌العادّه‌ای برای یک گوشی محسوب می‌شود.

مشاهده قیمت در دیجی کالا

البتّه بهتر است به این نکته توجّه داشته باشید که کیفیّت عکسبرداری با دوربین‌های پشتی این مدل در زوم‌ ۵۰ برابری آنچنان جذّاب نیست و نه تنها از این مدل، بلکه از هیچ مدل دیگری نمی‌توان انتظار داشت که همچون دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای بتواند در این زوم‌ عکس‌های باکیفیّتی را ثبت کند. در کل، دوربین‌های پشت گلکسی نوت ۲۰ اولترا از نظر کیفیّت بسیار بهتر از دوربین‌های سایر مدل‌های سامسونگ از جمله گلکسی M31 هستند که به تازگی به خریداران معرّفی شده‌اند و میزان کارایی این دوربین‌ها در شرایط جوّی مختلف بسیار جالب و مناسب است.

دوربین سلفی گلکسی نوت ۲۰ اولترا:

سازندگان از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ۲۶ میلی‌متری واید به عنوان دوربین سلفی Galaxy Note 20 Ultra استفاده کرده‌اند که توانایی تصویربرداری با سرعت‌های ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه در حالت ۴K و ۳۰ فریم در ثانیه با کیفیّت ۱۰۸۰p را دارد و ویژگی‌هایی همچون فوکوس خودکار، تشخیص چهره و تشخیص فاز موجب بهبود تصاویر و ویدیو‌های ثبت شده با این دوربین شده‌اند. در رابطه با کیفیّت فیلمبرداری دوربین‌های پشتی گلکسی نوت ۲۰ اولترا لازم به ذکر است که دوربین اصلی این مدل توانایی ضبط ویدیو با سرعت ۲۴۰ فریم در ثانیه و با کیفیّت ۸K را دارد و امکاناتی همچون ثبت صداها به صورت استریو و لرزشگیر اپتیکال و الکترونیکی در این دوربین‌ موجب متمایز شدن آن با دوربین سایر اسمارت فون‌ها شده است.

دوربین سلفی این مدل توانایی فیلمبرداری با کیفیّت ۴K را دارد

در کل، دوربین‌های پشتی و دوربین سلفی گلکسی نوت ۲۰ اولترا از نظر زیبایی و عملکرد تغییرات بسیاری را نسبت به نسل قبلی اسمارت‌ فون‌های سری نوت تجربه کرده‌اند و از نظر کارایی جزو بهترین دوربین‌های نصب شده بر روی اسمارت فون‌های اندرویدی محسوب می‌شوند.

باتری گلکسی نوت ۲۰ اولترا:

Galaxy Note 20 Ultra به یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیّت ۴۵۰۰ میلی آمپر مجهّز است که با یک شارژر سریع ۲۵ وات به خریداران عرضه می‌شود و از تکنولوژی Power Delivery 3.0 که جدید‌ترین تکنولوژی شارژ باتری‌های لیتیومی می‌باشد پیروی می‌کند. همچنین، سازندگان Galaxy Note 20 Ultra قابلیّت شارژ سریع و بی‌سیم باتری با استفاده از تکنولوژی Qi/PMI شرکت سامسونگ را بر روی آن قرار داده‌اند که موجب راحتی بیشتر کاربران شده است.

Ultra
این گوشی با یک شارژر ۲۵ وات به جای شارژر ۴۵ وات به بازار عرضه شده است

با این حال، به نظر می‌رسد که صفحه نمایش Dynamic AMOLED و بزرگ این گوشی و کیفیّت بالای نمایش تصاویر آن میزان شارژدهی گلکسی نوت ۲۰ اولترا را تحت تاثیر قرار داده‌اند ولی می‌توان با تنظیم کردن سرعت نوسازی تصاویر بر روی مقادیر کم‌تر از ۶۰ هرتز این مشکل را تا حدودی برطرف کرد. جالب است بدانید که باتری Galaxy Note 20 Ultra از قابلیّت شارژ معکوس نیز پشتیبانی می‌کند و در صورت نیاز می‌‌توان از آن به عنوان یک پاور بانک برای شارژ سایر گوشی‌ها نیز استفاده کرد که قابلیّت مناسبی محسوب می‌شود.

بطور کلّی، باتری این مدل می‌تواند نیاز‌های شما را در بیش از ۱ روز برطرف کند و وجود قابلیّت شارژ سریع قسمت عمده‌ای از مشکلات کاربران را برطرف خواهد کرد ولی همچنان باتری Galaxy Note 20 Ultra قابلیّت رقابت با باتری گوشی گلکسی M31 با ظرفیّت ۶۰۰۰ میلی آمپر را ندارد و عدم وجود شارژر ۴۵ وات موجب تعجّب خریداران این مدل شده است.

سیستم سخت افزاری گلکسی نوت ۲۰ اولترا:

گلکسی نوت ۲۰ اولترا با دو نوع تراشه‌ی Exynos 990 و Snapdragon 865 به بازار عرضه شده است که گوشی‌های مجهّز به تراشه‌ی Snapdragon تنها متخص بازار آمریکا هستند و در واقع، نسخه‌های ساخته شده با تراشه‌ی Exynos 990 نسخه‌‌های گلوبال این مدل محسوب می‌شوند که در بازار ایران نیز موجود هستند. اگرچه این تراشه از نظر کیفیّت و بازده تفاوت چندان فاحشی را با مدل Snapdragon ندارد ولی معمولاً دید خریداران نسبت به این نوع تراشه‌ها آن‌چنان مثبت نیست و به گوشی‌های مجهّز به تراشه‌های Exynos به عنوان مدل‌های ضعیف‌تر نگاه می‌کنند.

گلکسی نوت 20 اولترا
نسخه‌های گلوبال گلکسی نوت ۲۰ اولترا با کمک تراشه Exynos 990 ساخته شده‌اند

با این حال، این تراشه که محصول کمپانی سامسونگ محسوب می‌شود از بازده خوبی بر روی گوشی‌های این شرکت برخوردار است و خریداران نسبت به عملکرد آن بسیار راضی بوده‌اند. گلکسی نوت ۲۰ اولترا با یک پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای تولید شده است که دو هسته‌ی آن دارای قدرت پردازش ۲٫۷۳ گیگاهرتز هستند و دو هسته‌ی دیگر دارای قدرت پردازش ۲٫۵ گیگاهرتز می‌باشند و از نوع Cortex A-76 هستند و ۴ هسته‌ی باقی مانده از نوع Cortex A-55 و دارای قدرت پردازشی معادل با ۲ گیگاهرتز می‌باشند و از قدرت کافی برای رفع انتظارات خریداران و آنالیز تصاویر و ویدیو‌های ثبت شده برخوردارند. نسخه‌های گلوبال Galaxy Note 20 Ultra با کمک یک پردازنده‌ی Mali-G77 MP11 عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشته است و این پردازنده‌ی گرافیکی جدید‌ترین مدل از سری Mali محسوب می‌شود و تنها ایراد قابل ذکر برای آن عدم پشتیبانی از برخی بازی‌های مطرح است که کاربران برای این منظور باید نسخه‌های مخصوص پردازنده‌های Mali را نصب نمایند. در کل، نسخه‌های گلوبال گلکسی نوت ۲۰ اولترا از نظر قدرت سخت افزاری دارای بازده بسیار مناسبی هستند و میزان مصرف انرژی آن‌ها با ظرفیت باتری این مدل سازگار است.

ویژگی‌های قلم S Pen گوشی گلکسی نوت ۲۰ اولترا:

قلم‌های اسمارت فون‌های سری نوت جزو اصلی‌ترین امکانات و ویژگی‌های این گوشی‌ها محسوب می‌شوند و باعث تمایز این سری با سایر تولیدات کمپانی سامسونگ شده‌اند. در این بخش تعدادی از ویژگی‌های اصلی و تغییرات قلم Galaxy Note 20 Ultra نسبت به نسل قبلی را بررسی خواهیم کرد

• قلم S Pen در این مدل به صورت یکپارچه طرّاحی شده است و امکان شکستن آن در هنگام استفاده وجود ندارد.
• این قلم دارای قابلیّت‌های جدید‌تری همچون امکان کنترل از راه دور صفحه نمایش می‌باشد و می‌توان از آن به عنوان شاتر دوربین نیز استفاده کرد.
• برای شارژ قلم گوشی Galaxy Note 20 Ultra نیازی به استفاده از شارژر مجزّا نیست و با قرار دادن قلم در جایگاه خود به صورت خودکار شارژر می‌شود.
• سرعت قلم در این مدل به میزان فراوانی افزایش یافته است و سرعت واکنش آن تنها ۹ میلی ثانیه است که موجب شده است تا تفاوتی میان این قلم و یک خودکار عادّی احساس نشود.
• نوک قلم ریزتر و ظریف‌تر شده است و از ارگونومی مناسبی نیز برخوردار می‌باشد.
• امکان شخصی سازی عملکرد‌های دکمه‌ی قلم در گوشی گلکسی نوت ۲۰ اولترا وجود دارد و می‌توان عملکرد‌های مختلفی همچون باز شدن یک نرم افزار خاص پس از فشرده شدن این دکمه را برای آن تعریف کرد.

گلکسی نوت 20 اولترا
می‌توان از قلم Galaxy Note 20 Ultra به عنوان شاتر دوربین نیز استفاده کرد!

قیمت گوشی گلکسی نوت ۲۰ اولترا و ارزش خرید آن:

گلکسی نوت ۲۰ اولترا با قیمتی در حدود ۱۲۵۰ دلار به بازار عرضه شده است که رقم نسبتاً بالایی برای یک اسمارت فون محسوب می‌شود. با این حال، عملکرد‌ این گوشی و کیفیّت تصاویر آن در هنگام فیلمبرداری و عکسبرداری در سطح بالایی قرار دارد و ۱۲ گیگابایت رم این اسمارت فون می‌تواند تمامی نیاز‌های شما را به خوبی پوشش دهد. این مدل از نظر طرّاحی نیز زیبا‌تر و کاربردی‌تر ساخته شده است و بزرگی بیش از حد آن تنها ایراد قابل ذکر برای گلکسی نوت ۲۰ اولترا می‌باشد.

مشاهده قیمت در دیجی کالا

در کل، چنانچه علاقه‌ی خاصی را به خرید گوشی‌های سری نوت دارید این مدل می‌تواند رضایت شما را جلب کند زیرا قسمت عمده‌ای از ایرادات سری قبلی همچون: مشکل فوکوس دوربین اصلی و عملکردهای قلم در این گوشی برطرف شده‌اند و گلکسی نوت ۲۰ اولترا را به یکی از پرچمداران اصلی کمپانی سامسونگ تبدیل نموده‌اند.

منبع :
techradar

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *