رکوردشکنی کاربران در شبکههای اجتماعی
این روزا بر مقدار کاربران اینترنت و شبکههای اجتماعی بیشتر میشود و سازمان های گوناگون تحقیقاتی رفتار کاربران دنیا را در این بخش رصد میکنند. در این میان مؤسسه پژوهشی و تحقیقاتیPEW (يک مؤسسه تحقيقاتي امريکايي که در واشنگتن دي سي واقع است و به صورت ويژه در زمينه شبکه هاي مجازی و جمعيت شناسي در امريکا و جهان فعاليت دارد) که پیش از این تخمین زده بود تا سال ۲۰۱۹ حدود ۲٫۷۷میلیارد نفر از جمعیت جهان کاربر شبکههای اجتماعی خواهند بود در تازهترین گزارش خود به این نتیجه رسیده است که این تعداد در ژانویه ۲۰۱۸ از پیشبینیها سبقت گرفته و ۳میلیارد و ۱۹۶میلیون نفر از کاربران اینترنت در جهان، عملاً کاربر فعال حداقل یکی از شبکههای اجتماعی هستند.این رقم نشان از رشد ۱۳درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ دارد. در ادامه مطلب همراه تکبین باشید.
گوشیهای هوشمند برگ برنده شبکههای اجتماعی
نتایج تحقیقات مؤسسه پژوهشیpew نشان از روند رو به رشد ضریب نفوذ شبکههای اجتماعی در جهان دارد و در آخرین گزارش این مؤسسه آمده است درحالی که در سال ۲۰۱۷، حدود ۷۱درصد از کاربران اینترنت در شبکههای مختلف اجتماعی حضور داشتند، انتظار میرود این رقم، در سالهای آینده رشدی فزایندهتر داشته باشد.
تحقیقات این مؤسسه همچنین نشان میدهد در ژانویه ۲۰۱۸ حدود ۴میلیارد و ۲۱میلیون نفر از جمعیت ۷میلیارد و ۵۹۳میلیون نفری جهان، کاربر اینترنت بودهاند ک
ه البته از این رقم، ۵۵درصد شهرنشین هستند. این رقم نشان از ضریب نفوذ ۵۳درصدی کاربران اینترنت و رشد سالانه ۷درصدی این شاخص دارد. گفتنی است که بالاترین ضریب نفوذ اینترنت در جهان ۷۴تا ۹۴درصد است که این شاخص به شمال، غرب و جنوب اروپا و نیز امریکای شمالی مربوط میشود.
در این گزارش همچنین برای تعداد کاربران گوشیهای همراه جهان در ژانویه سال ۲۰۱۸، رقم ۵میلیارد و ۱۳۵میلیون نفری عنوان شده که این عدد نشان از ضریب نفوذ جهانی ۶۸درصدی و رشد ۴درصدی نسبت به سال قبل دارد. یکی دیگر از نکات جالب توجه این گزارش نیز تعداد کاربرانی است که از طریق گوشیهای هوشمند خود به شبکههای اجتماعی دسترسی دارند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که ۲میلیارد و ۹۵۸میلیون نفر از ۳میلیارد و ۱۹۶میلیون کاربر فعال شبکه اجتماعی در جهان برای سر زدن به اپلیکیشنها و پیام رسانهای مورد علاقه خود از گوشی هوشمند استفاده میکنند که این رقم نشان از ضریب نفوذ ۳۹درصدی و رشد ۷درصدی این شاخص نسبت به سال ۲۰۱۷ دارد. محققان همچنین چند شبکه اجتماعی و پیام رسان را از نظر این شاخص مورد بررسی قرار داده و دریافتهاند که در سال ۲۰۱۸، حدود ۹۰درصد از کاربران فعال ماهانه فیسبوک از طریق گوشی هوشمند به این شبکه اجتماعی سر میزنند و این رقم برای توئیتر به ۸۲درصد میرسد. اینستاگرام نیز از آنجا که نخستین اپلیکیشن موبایلی محبوب جهان به شمار میرود تقریباً همه کاربران فعال برای مشاهده پستهای خود از گوشی بهره میگیرند که این موضوع برای اسنپ چت نیز مصداق دارد چون این شبکه اجتماعی هنوز نسخه تحت وب ندارد. این گزارش همچنین نشان میدهد که ۸۰درصد از کاربران فعال ماهانه پینترست و ۶۰درصد از کاربران لینکدین برای سر زدن به این شبکههای اجتماعی و گذاشتن پست و… از گوشیهای هوشمند خود استفاده میکنند.
عربستان رکورددار رشد کاربر شبکههای اجتماعی
مطالعات مؤسسه تحقیقاتی Pew همچنین نشان میدهد با اینکه رشد جهانی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی نسبت به ژانویه ۲۰۱۷ رشدی ۱۳درصدی دارد ولی تعداد کاربران شبکههای اجتماعی بویژه در کشورهای در حال توسعه افزایش بیشتری دارد و از کشورهای توسعه یافته پیشی گرفته است.
طبق نموداری که مؤسسهpew ارائه داده است، درحالی که میزان رشد تعداد کاربران شبکههای اجتماعی در کشورهایی همچون امارات متحده عربی، کره جنوبی و بریتانیا به ترتیب ۲، ۳ و ۵درصد است و این ارقام کمترین میزان رشد را در سال ۲۰۱۸ نشان میدهد، این شاخص برای عربستان سعودی با ۳۲درصد رشد بالاترین جهش را در جهان در زمینه تعداد کاربران شبکههای اجتماعی داشته که این رقم، ۱۷درصد بالاتر از متوسط جهانی است. گفتنی است که در عربستان ۷۱درصد کاربران شبکههای اجتماعی یعنی ۲۳میلیون و ۶۱هزار نفر از یوتیوب استفاده میکنند و پس از آن فیسبوک با ۶۶درصد، اینستاگرام و توئیتر با ۵۴ و ۵۲درصد قرار دارند. در این کشورها دسترسی کاربران به تکنولوژی و شبکههای اجتماعی سادهتر شده و این رشد نیز از همین موضوع نشأت گرفته است.
بعد از عربستان نیز در این شاخص میتوان به هندوستان با رشد ۳۱درصدی، اندونزی با رشد ۲۳درصدی و غنا با رشد ۲۲درصدی اشاره کرد. پس از این کشورها نیز آفریقای جنوبی، ویتنام، آلمان، روسیه، کنیا، مراکش، لهستان، فیلیپین و… جای گرفتهاند. گفتنی است از دیگر کشورهایی که کمترین میزان رشد را از نظر تعداد کاربران شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۱۸ داشتهاند میتوان به هنگ کنگ، فرانسه، ترکیه، امریکا، برزیل، استرالیا و… اشاره کرد.
رفتار جوانان در شبکههای اجتماعی
اما جوانان جهان چه رفتاري در اين شبکه هاي اجتماعي دارند؟ طبق اين گزارش در کل جهان مشاهده شده که ۷۹ درصد کاربران اسنپ چت، جوانان۱۳تا ۲۴ ساله هستند و به همين دليل اين شبکه اجتماعي لقب جوان گراترين پيام رسان را به خود اختصاص داده است. ۷۳درصد از کاربران اينستاگرام و ۷۶درصد کاربران فيس بوک نيز ۱۳ تا ۲۴ ساله هستند.
همچنین ۴۰درصد کاربران توئیتر نوجوان و جوانان ۱۳ تا ۲۴سال هستند و این رقم برای پینترست به ۳۱درصد و برای واتس اپ به ۱۵درصد میرسد. البته این موضوع در کشورهای مختلف متغیر است؛ بهعنوان مثال در امریکا بخش عمده کاربران از فیسبوک و یوتیوب استفاده میکنند ولی وقتی نوبت به کاربران جوان ۱۸ تا ۲۴ساله میرسد، باید گفت که برگ برنده در اختیار اسنپ چت و اینستاگرام است. این مؤسسه همچنین به زمان حضور ردههای سنی مختلف کاربران در شبکههای اجتماعی گوناگون پرداخته و به کشورهایی که کاربران آن، بیشترین زمان را در شبکههای اجتماعی میگذرانند اشارهای داشته است. طبق این اطلاعات، کاربران فیلیپینی با ۳ساعت و ۷دقیقه حضور روزانه در شبکههای اجتماعی رکورددار هستند و پس از آن، برزیل با ۳ساعت و ۳ دقیقه، مکزیک و آرژانتین با ۳ساعت و ۲دقیقه و امارات متحده عربی و مالزی با ۳ساعت قرار دارند. پس از این کشورها نیزعربستان سعودی با ۲ساعت و ۹دقیقه حضور، قرار دارد.