رایانش ابری یا فضای ابری (clouding computing) چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟

cloud
ب
5/5 - (2 امتیاز)

با سلام تا بحال در شبکه های اجتماعی یا اینترنت چیزی بنام رایانش ابری یا فضای ابری شنیده اید؟ آیا میدانید دقیقا منظور از رایانش ابری چیست؟ و رایانش ابری چه کاربردی دارد؟ در این مقاله قصد داریم که شما را با رایانش ابری آشنا کینم . پس در ادامه مطلب همراه تکبین باشید.

 

رایانش ابری (clouding computing) چیست ؟

قبل از آمدن رایانه ها و شبکه ها، اگر به اطلاعات خاصی نیاز داشتید، باید به مکان نگهداری آن مراجعه میکردید و زمان و هزینه بسیار زیادی را صرف یافتن اطلاعات میکردید. با فراگیر شدن رایانه ها و دیجیتال شدن اطلاعات، دسترسی و بهره گیری از اطلاعات آسان تر شد؛ اما با ظهور اینترنت و سرویس های مبتنی بر وب،تحولی بسیار ارزشمند در زمینه فناوری اطلاعات ایجادشد. با استفاده از اینترنت میتوانید ظرف چند ثانیه تصاویر و اطلاعات مورد نیازتان را به دست آورید؛همیشه به اسناد و اطلاعاتتان دسترسی داشته باشید و در تمام لحظات با دوستانتان در ارتباط باشید. باپ یشرفت فناوری اطلاعات این امکان فراهم شده استکه بدون داشتن سخت افزارها و نرم افزار های گران، درهر جا و هر زمانی بتوان به منابع اطلاعاتی دسترسی داشت و کارهای محاسباتی سنگین را انجام داد. رایانش ابری، شکل تکامل یافته این امکانات بوده است.

در تعریف رایانش ابری کلمه ابر ( Cloud) استعار های برای اینترنت است. همۀ داده ها، پردازش و اطلاعات روی شبکه اینترنت هستند و شما هر جا که هستید، با هر وسیله ای که توانایی برقراری ارتباط اینترنتی را داشته باشد، مانند رایانه خانگی، لپ تاپ، تلفن همراه، تبلت و …. میتوانید از این داده ها استفاده کنید.فرض کنید از تعدادی افراد متخصص که در شهرها و کشورهای مختلف زندگی میکنند، بخواهید که با همروی اطلاعاتی کار کنند، تغییرات لازم را اعمال نمایند و همه این افراد هم بتوانند تغییرات را مشاهده کنند.شما تنها از طریق اینترنت میتوانید با یکدیگر ارتباط داشته باشید و به طورهم زمان به اطلاعات دسترسی یافته و روی آن اطلاعات کار کنید. در این رابطه سؤالات زير در ذهن ما شكل میگيرد:

-۱ اکنون این اطلاعات را کجا ذخیره میک‌نید که همه به آن دسترسی داشته باشند؟
-۲ چگونه اطلاعات، تغ ییرات آنها و نظرات افراد را جمع آوری میک‌نید؟
-۳ افراد چطور به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند؟

رایانش ابری

محیط sheets در google docs

 

فرض كنيد شركتی كه كار فروش، صادرات و واردات محصول خاصی را به عهده دارد، برای ارایه گزارش فروش ،صادرات و واردات محصولات شركت باید اطلاعات را از نقاط مختلف جمع آوری كند. شركت از  نرمافزار اداری اكسل استفاده  میكند و هر كاربر گزارش خود را در فایلی وارد نموده، به دفتر مركزی شركت ایميل  میكند. حالا باید یک تيم از كارمندان آشنا به فرایندهای كسب و كار و همچنين مسلط به اكسل داشته باشيم كه از این  گزارشها اطلاعات لازم را  جمعآوری كنند و در نهایت گزارشی مدیریتی، دقيق و با حداقل اشکال تهيه نمایند .كه این خود نيازمند صرف زمان و البته هزینه هنگفتی است.

راه حل دیگر، استفاده از سرویسی است كه:

۱ـ كار جمع آوری اطلاعات را انجام دهد.

۲ـ روی وسيله ای مانند تلفن همراه، تبلت و یا لپ تاپ كار كرده و از بستر اینترنت استفاده كند.

۳ـ نياز به هزینه خرید  نرم افزار، سرور، پهنای باند و همچنين استخدام تيم پشتيبانی نداشته باشد.

۴ـ اطلاعات را با در نظر گرفتن مسائل امنيتی و حقوق دسترسی افراد در همه جا در دسترس قرار دهد.

۵ـ اطلاعات را تجميع كند.

اینجاست كه رایانش ابری  میتواند نقش حياتی را ایفا كند. یعنی از سرویسی استفاده كنيم كه همه این امکانات را فراهم كند و خيلی هم گران نباشد. در واقع ما با توجه به نياز خود امکانات را اجاره  میكنيم و برای خرید امکانات هزینه  نمیكنيم؛ بنابراین كافی است وسيلة شما چه رایانه شخصي باشد و چه تلفن همراه و یا حتي یخچال، به یک رابط  نرمافزاری مجهز شود تا با استفاده از  سرویسهای برخط و دسترسی به اینترنت، به راحتی از توان محاسباتی موجود برای انجام كارهای دیجيتالی خود بهره گيرید.

پردازش ابری به شما اجازه  میدهد به تمام  برنامههای كاربردی و اسناد خود، از هر جای دنيا دسترسی پيدا كنيد و شما را از وابستگی به استفاده از رایانه روی ميز كارتان رهایی  میبخشد و به شما كمک  میكند با دیگران همکاری كنيد .

پردازش ابری، یک تغيير بسيار عمده را در چگونگی ذخيره سازی اطلاعات و اجرای  برنامه های كاربردی به وجود آورده است. در پردازش ابری به جای قرار گرفتن  برنامه های كاربردی و  دادهها بر روی یک رایانه شخصی، همه چيز بر روی ابر قرار داده میشود كه  مجموعه ای متشکل از چندین رایانه و سرور است و ما از طریق اینترنت به آنها دسترسی داریم.

رایانش ابری هم مانند بسياری از سرویس های دیگر برای همه كاربران مناسب نيست. اجازه دهيد ببينيم كاربران چه مزایایی از به كارگيری رایانش ابری كسب  میكنند و چرا برخی از كاربران نهایی باید در استفاده از  برنامه های كاربردی مبتنی بر وب، پرهيز كنند.

 

نقاط قوت رایانش  ابری

 

هزینه های رایانه ای کمتر

شما برای اجرای برنامه های كاربردی مبتنی بر وب، نيازی به استفاده از یک رایانه قدرتمند و گران قيمت ندارید. از آنجایی كه  برنامه های كاربردی بر روی رایانه شخصی اجرا  نمیشوند بلکه بر روی ابر اجرا  میشوند ،رایانه شما نيازی به توان پردازشی زیاد و یا فضای دیسک سخت ندارد. شما  میتوانيد از رایانه  ارزانتر، با دیسک سخت كوچکتر، حافظه كمتر و دارای پردازنده  ساده تر استفاده كنيد. رایانه شما حتی نياز به درایو CD یا DVD هم ندارد، زیرا نياز به ذخيره كردن هيچ نوع سند و برنامه  نرم افزاری نيست.

 

کارایی توسعه یافته

رایانه های یک سيستم رایانش ابری،سریعتر راه اندازی  میشوند، زیرا آنها دارای فرایندها و برنامه های كمتری هستند و از حافظه كمتری استفاده  میكنند.

 

هزینه های نرم افزاری کمتر

به جای خرید برنامه های  نرم افزاری گران قيمت برای هر رایانه، شما  میتوانيد تمام نيازهای خود را به صورت رایگان برطرف كنيد. امروزه بيشتر  برنامه های رایانه ای رایانش ابری، نظير Google Docs، كاملاً رایگان هستند.

 

ابری

 

ظرفیت نامحدود ذخیره سازی

رایانش ابری ظرفيتی نامحدود برای ذخيره سازی در اختيار شما قرار میدهد. دیسک سخت ۲۰۰  گيگابایتی فعلی رایانه شخصی شما در مقایسه با صدها پتابایت )یک ميليون گيگابایت) كه از طریق ابر در دسترس شما قرار  میگيرد، اصلاً چيزی به حساب  نمیآید .

 

دسترسی جهانی به اسناد

آیا تا به حال كارهای مهم خود را از محيط كار به منزل برده اید؟ و یا تاكنون به همراه بردن یک یا چند فایل مهم را فراموش كرده اید؟ این موضوع در رایانش ابری رخ  نمیدهد؛ زیرا شما اسناد و  فایلهای مهم خود را همراهتان حمل  نمیكنيد. در عوض، این اسناد و  فایلها بر روی ابر  میمانند و شما  میتوانيد از هرجایی كه یک رایانه و اتصال اینترنتی وجود داشته باشد، به آن دسترسی پيدا كنيد .

 

در اختیار داشتن آخرین و جدیدترین نسخه

یکی دیگر از مزایای مرتبط با اسناد در پردازش ابری این است كه وقتی شما یک سند را در  خانه تان ویرایش  میكنيد، این نسخه ویرایش شده همان چيزی است كه وقتی در محل كار خود به آن دسترسی  مییابيد ،مشاهده  میكنيد. ابر همواره، آخرین نسخه از اسناد شما را نگهداری  میكند و تا وقتی شما به اینترنت و ابر متصل باشيد، هيچ گاه در معرض خطر استفاده از یک نسخه تاریخ گذشته نخواهيد بود.

 

ساده تر شدن همکاری گروهی

به اشتراک گذاشتن اسناد، باعث همکاری شما برای كار روی آنها  میشود. برای بسياری از كاربران، این یکی از  مهمترین مزایای استفاده از پردازش ابری محسوب  میشود زیرا چندین كاربر به طور هم زمان  میتوانند بر روی اسناد و  پروژهها كار كنند، به دليل اینکه اسناد بر روی ابر ميزبانی  میشوند.

 

مستقل از  سخت افزار

شما دیگر مجبور نيستيد به یک شبکه یا یک رایانه خاص محدود باشيد .كافی است رایانه خود را تغيير دهيد و مشاهده كنيد كه  برنامه های كاربردی و اسناد شما به همان شکل قبلی، بر روی ابر هستند؛ حتی اگر از ابزاری مانند تلفن همراه یا تبلت نيز استفاده كنيد، باز هم اسناد به همان شکل در اختيار شما هستند. دیگر نيازی به خرید یک نسخه خاص از یک برنامه برای یک وسيله خاص، یا ذخيره كردن اسناد با یک فرمت مبتنی بر یک ابزار ویژه ندارید. فرقی  نمیكند كه شما از چه نوع  سخت افزاری استفاده  میكنيد زیرا اسناد و  برنامه های كاربردی شما در همه حال به یک شکل هستند.

 

فضای ابری

 

نقاط ضعف رایانش ابری

 

در مواردی ممکن است كه شما نخواهيد از رایانش ابری استفاده كنيد. برای این موضوع دلایلی وجود دارد كه به چند نمونة آن اشاره  میكنيم:

 

رایانش ابری نیاز به اتصال دائمی به اینترنت دارد.

در صورتی كه شما نتوانيد به اینترنت متصل شوید، پردازش ابری غيرممکن خواهد بود. از آنجایی كه شما باید برای ارتباط با  برنامه های كاربردی و اسناد خود به اینترنت متصل باشيد، اگر ارتباط اینترنتی نداشته باشيد، نمی توانيد به هيچ چيزی، حتی اسناد خودتان دسترسی پيدا كنيد. وقتی شما آفلاین هستيد، رایانش ابری كار  نمیكند.

 

رایانش ابری با  اتصالهای اینترنتی کم سرعت کار  نمیکند.

به همان شکلی كه در بالا اشاره شد، ارتباط اینترنتی كم سرعت نظير  نمونهای كه در  سرویسهای Dial-up دیده  میشود، استفاده از رایانش ابری را با دردسرهای فوق  العاده ای همراه  میكند و اغلب اوقات، استفاده از آن را غيرممکن  میسازد.  برنامه های كاربردی تحت وب و همچنين اسنادی كه بر روی ابر ذخيره  شده اند برای دانلود شدن به پهنای باند بسيار زیادی نياز دارند .

 

پردازش ابری در مواردی  میتواند کند باشد.

حتی در یک ارتباط اینترنتی سریع نيز،  برنامههای كاربردی تحت وب  میتوانند گاهی اوقات كندتر از دسترسی به همان برنامه  نرمافزاری از طریق یک رایانه شخصی عمل كنند. تمام  جنبه های یک برنامه، از جمله واسط و سند فعلی، باید بين رایانه یا  رایانه های موجود بر روی ابر مبادله شود. اگر در آن لحظه، سرورهای ابر بسيار شلوغ باشند یا اگر اینترنت یک روز كند را پشت سر بگذارد، شما نمی توانيد به همان دسترسی سریعی برسيد كه در یک برنامه رایانه شخصی وجود دارد.

 

ویژگیهای برنامه ها در ابر ممکن است محدود باشند.

این وضعيت در حال تغيير است اما بسياری از  برنامههای كاربردی مبتنی بر وب به اندازة همتای دسک تاپ خود دارای  ویژگیها و امکانات غنی نيستند. به عنوان مثال، شما  میتوانيد كارهای بسيار زیادی با برنامه PowerPoint انجام دهيد كه امکان انجام همه آنها به وسيلة برنامه Google Docs وجود ندارد. اصول این  برنامه ها یکسان هستند ،اما برنامة كاربردی كه روی ابر قرار دارد، فاقد بسياری از امکانات پيشرفته PowerPoint است. اگر شما یک كاربر با تجربه و  حرفهای هستيد، ممکن است نخواهيد از رایانش ابری استفاده كنيد.

 

در رایانش ابری  دادههای ذخیره شده ممکن است از امنیت کافی برخوردار نباشند.

با استفاده از رایانش ابری، تمام  دادههای شما بر روی ابر ذخيره  میشوند. این  داده ها تا چه حد ایمن هستند؟ آیا كاربران غيرمجاز  میتوانند به  داده های مهم و محرمانه شما دسترسی پيدا كنند؟ شركت رایانش ابری اظهار  میكند كه  دادهها امن هستند اما هنوز برای اطمينان كامل از این موضوع خيلی زود است. از نظر تئوری ، دادههای ذخيره شده بر روی ابر ایمن هستند و بين چندین ماشين توزیع  شدهاند. اما در صورتی كه  دادههای شما مفقود شوند، شما هيچ نسخه پشتيبان فيزیکی یا محلی در اختيار نخواهيد داشت، (مگر اینکه تمام اسناد ذخيره شده بر روی ابر را بر روی رایانه شخصی خود دانلود كنيد كه معمولاً كاربران كمی چنين كاری  میكنند)؛ بنابراین اتکّا به ابر، شما را در معرض خطر قرار  میدهد.

 

نظر شما چیست؟

نظر شما درمورد رایانش ابری چیست؟ ایا این مقاله برای شما مفید بوده است؟ لطفا نظرتان را پایین صفحه به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *