تاریخچه سیستم عامل اندروید ؟ نگاهی بر اندروید؟ داستان از کجا شروع شد؟
با سلام هدف از این مقاله آشنایی با نگاه کلی اندروید و اهداف آن است. در این مقاله از پیدایش اندروید خواهید خواند و هم چنین با نگاهی به پیشینه آن , چشم انداز اندروید را بررسی خواهیم کرد از آنجا که سال ۲۰۱۴ سال سرنوشت سازی برای این پلت فرم است تز تیم عنصر های کلیدی آن نقاط ضعف و قوت و البته انگیره های آن سخن خواهیم گفت.
نگاهی بر اندروید
اندروید یک پلت فرم اپن سورس جامع می باشد که برای دستگاه های همراه طراحی شده است. اندروید متعلق به Open Handenst alliance و فدرت را مدیون گوگل است. هدف اصلی این اتحادیه ” تسریع روند نو آوردی در دنیای گجت های همراه و ارائه تجربه کاربری برتر با هزینه کمتر و قدرت بیشتر” می باشد و اندروید , ابزار انجام این کار است.
بنابر شواهد موجود , اندروید موفق شده است که انقلابی در دنیای دستگاه های همراه ایجاد کند; چرا که برای اولین بار یک پلت فرم واقعا اپن سورس داریم که سخت افزار و نرم افزار را از یکدیگر جدا کرده است. به این ترتیب شار و طیف گستنده تری از دستگاه ها قدر به اجرای اپلیکشن های یکسان خواهند بود که منجر به شکل گیری یک اکوسیستم عظیم برای توسعه دهندگان و مصرف کننده میشود.
شاید بهتر باشد برخی از وازه هایی را که در توصیف اندروید به کار بردیم با نگاه دقیق تری مورد بررسی قرار دهیم.
جامع
اندروید یک پلت فرم جامع است , به این معنا که خود به تنهایی یک چشته کامل نرم افزاری برای دستگاه های همراه میباشد.
اندروید تمام ابزار و فریم ورک های لازم به منظور ساخت و توسعه سریع و آسان اپلیکشن ها را برای توسعه دهندگان فراهم نموده است. تمام چیزی که یک توسعه دهنده اپلیکشن به آن نیاز دارد در sdk اندروید خلاصه میشود ; وی حتی به دستگاه فیزیکی نیز نیاز نخواهد داشت . اما به هر حال برای سهولت بیشتر در ساخت و توسعه اپلیکشن های اندرویدی شمار دیگری از ابزار ها به عنوان نمونه android studio و Eclipse طراحی شده اند.
برای کاربران نیز اندروید بسادگی بی درد سر و البته محیط قدرت مندی را فراهم می سازد و تا حد زیادی امکان سفارشی کردن دستگاه را به آنها میشودهد بر اساس برخی از مطالعات اخیر در حال حاضر اندروید بیشترین تقاضا را میان سیستم عامل های مربوط به گجت های همراه در جهان را به خود اختصاص داده است.
پلت فرم اپن سورس
اندروید یک پلت فرم اپن سورس است. بیشتر پسته آن از بخش سطح پایین بومی گرفته تا ماشین مجازی Dalvik فریم ورک اپلیکشن و اپلیکشن های استاندارد , کاملا اپن سورس هستند.
جدا از کربل لینوکس که خود اپن سورس است , کلیت اندروید نیز تحت لیسانس های Apache و MIT و BSD می باشد به این معنا که فرد اجازه دارد آن را برای اهداف گوناگون و بنابر نیاز خود بسط و توسعه دهد. حتی برخی از کتاب خانه هایی که توسط اشخاص ثالث ایجاد و به پشته اندروید افزوده شده اند نیز از نو باز نویسی گردیده اند. بنابراین, شما به عنوان یک توسعه دهنده به کل منبع کد پلت فرم دسرسی دارید , به عنوان یک تولید کننده به سادگی میتوانید از اندروید دستگاه خود بهره گیرید.
تاریخچه
اندروید تاریچه جالبی دارد و با دقت در آن میتوان مسیر آینده و چشم انداز آن را متصور شد رویداد های کلیدی در چند سال اخیر را میتوان به ترتیب زیر شمرد.
در سال ۲۰۰۳ برای نخستین بار در پالو آلتو کالیفرنیا شرکتی به نام اندروید توسط چهار بنیانگذار به نامهای اندی رابین، ریچ ماینر، نیک سیرز و کریس وایت پایهگذاری شد. رابین هدف این پروژه را توسعه اسمارتفونهایی هوشمندتر بیان کرد که نسبت به مکان و تصمیمات مالک خود آگاهتر از بقیه موبایلها عمل خواهند کرد. جالب است بدانید در ابتدای کار این سیستمعامل برای بهکارگیری در دوربینهای دیجیتال توسعه یافته بود و با همین هدف توانست سرمایهگذاران بسیاری را هم جذب کند اما حدود ۵ ماه بعد این کمپانی دانست که بازار دوربینهای دیجیتال آنچنان هم پرسود و گسترده نیست.
به همین دلیل این شرکت با یک تغییر موضعی بزرگ، رسما اعلام کرد که اندروید برای استفاده در گوشیهای موبایل و بهعنوان رقیب اصلی سیستمعاملهای سیمبین و ویندوز موبایل منتشر خواهد شد. در آن زمان بهخاطر حکمرانی کمپانی نامآشنای نوکیا و سیستمعامل سیمبین بر بازار، رابین به سختی توانست نظر سرمایهگذاران را برای صرف هزینه در چنین پروژهای جلب نماید.
استیو پرلمن، یکی از دوستان نزدیک رابین بود که حاضر شد بدون دریافت سهام از این شرکت، مبلغ ده هزار دلار را در اختیار پروژه یاد شده، قرار دهد و وقتی که از او در این مورد سوال شد، وی تاکید کرد که این مبلغ را فقط به خاطر کمک به رابین و به دلیل اطمینان او به پروژه مذکور صورت گرفته است.
نمایی از نسخهٔ ۱٫۶ و نمایی از نسخهٔ ۲٫۲
ورود گوگل به عرصه رقابت و خلق دنیایی جدید
شاید کمتر کسی پیشبینی میکرد که غول جستجوی اینترنتی برای خرید تمام و کمال شرکت رابین و همراهانش پیشقدم شود ولی در جولای سال ۲۰۰۵ بود که گوگل، کمپانی اندروید و تمام کارمندان کلیدی این پروژه را تصاحب نمود. چندی بعد گوگل تیم مشخصی را با رهبری اندی رابین برای توسعه اندروید انتخاب کرد و بهطور مشخص اعلام شد که این پلتفرم بر پایه هسته لینوکس آماده خواهد شد. غول دنیای تکنولوژی با حرکتی استراتژیک رایزنی با سازندگان گوشیهای موبایل و اپراتورها را شروع و به آنها وعده داد که این پلتفرم جدید بسیار انعطافپذیرتر از رقبا بوده و بهطور مرتب قابل ارتقا خواهد بود.
نکته جالب دیگر، عرضه اولین نمونه موبایل اندرویدی در سال ۲۰۰۶ بود که با کمک شرکت بلکبری تولید گشته و از کیبورد و دکمههای فیزیکی بهره میبرد، اما از بدشانسی گوگل، در آن زمان اپل نیز از اولین گوشی آیفون رونمایی کرد که از صفحه نمایشی کاملا لمسی استفاده میکرد و همین محصول باعث شد تا گوگل سریعا دستاورد خود را برای تغییراتی جدی به آزمایشگاه بازگرداند و در اقدامی مهم، تمامی اسناد سیستمعامل اندروید را برای تعامل بهصورت لمسی تغییر دهد.
غول جستجوی اینترنتی برای هرچه بهتر کردن پلتفرم خود در ۵ نوامبر سال ۲۰۰۷، نتیجه اولیه پروژه خود را در کنسرسیوم اتحادیه گوشیباز، که متشکل از اپراتورها و سازندگان بزرگی مانند: تیموبایل، سامسونگ، اچتیسی، الجی، موتورولا، کوالکام و… بود، به نمایش گذاشت و اغلب آنها برای هدفی مشترک که همان توسعه یک پلتفرم جامع برای گوشیهای موبایل بود، متحد شدند.
سرانجام پس از کش و قوسهای فراوان، اولین موبایل اندرویدی توسط شرکت اچتیسی با نام HTC Dream، که به دلیل همکاری با اپراتور تیموبایل با اسم تیموبایل G1 هم شناخته شده بود، در تاریخ ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۰۸ پا به عرصه رقابت گذاشت. شرکت سازنده علاوهبر نمایشگر لمسی از دکمههای فیزیکی نیز در این دستگاه استفاده کرده بود. با عرضه اولین دستاورد، شرکتهای دیگری مانند: سونی اریکسون، هواوی، ایسوس، لنوو و… که فعالیتهای گوگل و اچتیسی را زیر نظر داشتند نیز برای پیوستن به اتحادیه گوشیباز پیشقدم شدند.
پس از حضور اولین گوشی مجهز به سیستمعامل اندروید در بازار، گوگل بهروزرسانیهای متعددی را برای این پلتفرم منتشر کرد و بسیاری از مشکلات آن را برطرف نمود. همچنین گوگل تصمیم گرفت که نسخههای اصلی و ارتقا یافته سیستمعامل مورد بحث را که قابلیتهای جدیدی را همراه دارند با نام شیرینیها و دسرهای مختلف نامگذاری کند و علت آن را اینطور بیان کرد که:
از آنجاییکه این دستگاهها (اسمارتفونها) زندگی ما را شیرینتر خواهند کرد، هر نسخه از اندروید به اسم یکی از دسرها نامگذاری میشود.
ورژنهای ابتدایی این پلتفرم با نامهای کیکفنجانی، دونات، کلالر، فریو و … در اختیار توسعهدهندگان و سپس کاربران قرار گرفت. اما در سال ۲۰۱۳، کمی موضوع جدیتر و متفاوتتر دنبال شد. تیم برنامهنویسان اندروید رسما اعلام کردند که در سال جاری با شرکت نستله (یکی از شرکتهای مطرح در صنعت شکلاتسازی جهان) همکاری میکنند و به همین خاطر نگارش ۴٫۴ این سیستمعامل به کیتکت مرسوم گشت که در حقیقت کیتکت نام یکی از مارکهای معروف شکلات است که توسط شرکت نستله تولید میشود.
نسخههای بعدی این پلتفرم نیز به همین ترتیب و با اسامی لالیپاپ (نسخه پنجم)، مارشمالو (نسخه ششم)، نوقا (نسخه هفتم) و در نهایت جدیدترین نگارش اندروید یعنی اوریو نیز چندی پیش در اختیار کاربران و شرکتهای مختلف قرار گرفت. گفتنی است که این سیستمعامل بهصورت متنباز به کار خود ادامه میدهد و تا به امروز نسخههای شخصیسازی شده بسیاری مانند: سیانوژن و… از آن منتشر و همچنین لوگوی این پلتفرم محبوب هم توسط تیم طراحی گوگل و به دلیل اینکه کلمه “اندروید” به معنی روبات ترجمه شده، به شکل یک روبات سبز رنگ طراحی گشته است.
در آخر باید افزود در سالهای اخیر رقابت در این بازار بسیار دشوارتر از گذشته شده و این سیستمعامل در حال حاضر سهمی ۸۵ درصدی از بازار کل جهان را در اختیار دارد و بهعنوان رقیبی جدی برای سیستمعامل iOS اپل شناخته میشود. این دو پلتفرم بهخاطر پشتیبانی مناسب، ارائه بهروزرسانیهای سالانه و امکانات جدید به تدریج سیستمعامل ویندوزفون مایکروسافت را نه تنها از بازار خارج کردند بلکه برای همیشه به فراموشی سپردند و اکنون باید منتظر ماند و دید که این رقابت در آینده چگونه پیش خواهد رفت و آیا اندروید و گوگل میتوانند، بر iOS و اپل غلبه کنند یا خیر!
نسخه های اندروید
مانند هر نرم افزار دیگری اندروید نیز با گذشت زمان توسعه یافت و هر نسخه سعی در بهبود پیشین داشته است. انردوید نیز پیشرفت نسخه های خود را با ختصاص شماره به هر یک مشخص کرده است اگر چه گاهی اوقات اختصاص شماره به نسخه های مختلف آن میتواند گیج کننده باشد .به جدول زیر نگاه در همین ارتباط دقت کنید.
خلاصه
سیستم عامل اندروید به گونه ای طراحی شده است تا بتواند یک پلت فرم اپن سورس جامع برای دستگاه های همراه معرفی کند. اندروید شکل بازی در دنیای گجت های همراه را عوض کرد و موفقیت های بسیاری نیز کسب نمود.