معرفی داکت اسپلیت برای تهویه هوا

global-concealedduct-pdp-2-m
ب
Rate this post

داکت اسپلیت یکی از بروزترین سیستم های تهویه مطبوع است که چندین سال است در کشورمان مورد توجه روز افزون واقع شده و جایگزین مناسبی برای سیستم های قدیمی مانند کولر آبی یا اسپلیت دیواری است ، مبدع سیستم داکت اسپلیت شرکت امریکایی گودمن امریکاست که و داکت اسپلیت بواسطه این شرکت در سرتاسر دنیا رواج یافت.

سیستم داکت اسپلیت بدین صورت است که یک هواساز در سقف کاذب فضای داخلی نصب می گردد و بوسیله کانال کشی به اتاق های مختلف عمل تهویه صورت می گیرد ، یک عدد کندانسور نیز در فضای بیرونی نصب می گردد و مابین این دو با لوله مسی اتصال برقرار می شود.
اگر بخواهیم نحوه کارکرد داکت اسپلیت را توضیح دهیم ابتدا از کندانسور شروع می کنیم ، کمپرسور در داخل کندانسور داکت اسپلیت گاز مبرد را که از هواساز برگشته است و فشار پایینی دارد متراکم کرده و با فشار بالا و دمای بالا به سمت کویل کندانسور روانه می کند این مبرد فشار بالا در لوله های کویل کندانسور داکت اسپلیت به گردش در می آید و با عبور هوا بوسیله فن از روی آن دمای آن کاهش می یابد و از کویل کندانسور خارج می شود و به سمت هواساز روانه می شود قبل از رسیدن مبرد به هواساز داکت اسپلیت مبرد به اکسپنشن می رسد و در آنجا دما و فشار آن به شدت افت می کند و مبرد سرد وارد کویل اواپراتور هواساز می شود و با عبور هوا از روی آن گرما از دست می دهد و مجدد به سمت کمپرسور روانه می شود و این سیکل به صورت مداوم در داکت اسپلیت تکرار می گردد.

نصب داکت اسپلیت احتیاج به نصب زیر ساخت دارد بدین صورت که طراحی کانال ابتدا باید به درستی انجام شود و جانمایی هواساز داکت اسپلیت صحیح باشد و پس از انتخاب نوع کانال ، کار اجرا شروع شود و پس از اجرای صحیح کانال کشی داکت اسپلیت ، نوبت به اجرای فریم هواساز که هواساز داکت اسپلیت بر روی آن سوار می شود می رسد. سپس لوله مسی بین هواساز و کندانسور اجرای می شود که بایستی به صورت جفت لوله اجرا می گردد و سایز لوله مسی داکت اسپلیت بسته به ظرفیت آن دارد. ضخامت لوله مسی اجرا شده بسیار مهم است و نباید ضخامت لوله از حدی کمتر باشد که بعدها دچار خوردگی و نشتی سیستم داکت اسپلیت می شود که هزینه برطرف کردن آن بسیار بالاست.

داکت اسپلیت

فرق اسپلیت با داکت اسپلیت در کانال کشی آن می باشد بدین معنی که در سیستم داکت اسپلیت هواساز با کانال به نقاط مختلف هوای تهویه شده را می رساند در حالیکه هواساز اسپلیت همان پنلی است که بر روی دیوار قرار دارد و بدون کانال کشی همانجا عمل تهویه را ایجاد می کند.

صدای داکت اسپلیت را چگونه کم کنیم؟

مهمترین نکته در سیستم داکت اسپلیت نحوه جانمایی هواساز است زیرا هواسازها عموما پرسروصدا هستند اما می توان با اجرای کانال برگشت و کانال کشی صحیح این صدا را به حداقل رساند همچنین در طراحی های جدید موتورفن ها بسیار کم صدا تر شده اند و بدنه داکت اسپلیت عایق صدا شده و این کار باعث شده که هواسازهای جدید صدای کمتری داشته باشند.

سرویس دوره ای داکت اسپلیت هم همراه با شستشوی فیلتر و شستشوی کویل کندانسور و هواساز و چک کردن میزان مبرد داکت اسپلیت می باشد که بایسیتی به صورت سالیانه صورت پذیرد تا از تحمیل هزینه های بیشتر کاسته شود این نکته بسیار مهم است . همچنین تغییر فصل در داکت اسپلیت بایستی به درستی و توسط متخصص انجام شود زیرا در صورتیکه اینکار اشتباه انجام شود باعث ایجاد ترکیدگی در لوله های هواساز و نشتی خواهد شد.

گرمایش داکت اسپلیت در ایران بدین صورت است که یک کویل گرمایشی آبگرم به هواساز متصل می شود و در داکت اسپلیت های تولیدی ساخت ایران این کویل درون هواساز قراردارد و با گردش آبگرم درون آن گرمایش ایجاد می شود ، گرمایش سیستم داکت اسپلیت بسیار قویتر از سرمایش آن است و مصرف برق آنچنانی ندارد و فقط موتورفن هواساز داکت اسپلیت روشن می شود که مصرف پایینی دارد

مصرف برق داکت اسپلیت بسته به نوع کمپرسور آنهاست ، داکت اسپلیت ها عموما سه نوع کمپرسور دارند ، کمپرسورهای اینورتر که نسبت به کمپرسورهای معمولی حدود سی درصد مصرف بهتری دارند ، نوع دیگر کمپرسور های داکت اسپلیت نوع روتاری می باشد که مصرف برق بالاتری در مقایسه با نوع اینورتر دارند اما نوع آخر کمپرسورهای اسکرال هستند که مصرف برق بهینه ای دارند و قابل رقابت با کمپرسورهای اینورتر روتاری می باشند.

در اخر ذکر این نکته مجددا ضرروی است که اجرای داکت اسپلیت یک کار تخصصی می باشد و بایستی این کار توسط یک تیم با تجربه از مهندسین مکانیک طراحی و اجرا گردد که گروه تهویه کاج با بیش از ۱۰ سال سابقه تخصصی در داکت اسپلیت یکی از اولین ها در این صنعت می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *