علت قطعی دوربین مدار بسته چیست؟ چگونه این مشکل را رفع کنیم؟

Picture1
ب
5/5 - (1 امتیاز)

این روزها دوربین مدار بسته حرف اول را در امنیت شرکت‌های تجاری، منازل مسکونی، ادارات، سازمان‌ها و … می‌زند. از این رو برندهای متفاوتی از جمله برند معتبر پاناسونیک در ایران این محصولات را عرضه می کنند. در کشور به همین دلیل، قطع شدن تصویر این دوربین‌ها حتی برای مدت زمانی کوتاه، یک مشکل بزرگ است که باید در اولین فرصت رفع شود. عوامل مختلفی می‌توانند منجر به قطعی دوربین مدار بسته شوند که خوشبختانه، بسیاری از آن‌ها به راحت قابل رفع هستند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی علت قطعی دوربین مدار بسته بپردازیم. متاسفانه این مشکل هم در دوربین‌های آنالوگ و هم در مدل‌ها IP دیده می‌شود و گاهی اوقات، کاربران را به شدت اذیت می‌کند! در صورتی که شما هم به تازگی با قطع شدن تصاویر دوربین روی مانیتور یا تلفن همراه خود مواجه شده‌اید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

نحوه نمایش تصاویر در دوربین‌های مدار بسته

این دوربین‌ها به صورت کلی از دو بخش اصلی تشکیل می‌شوند: دوربین و دستگاه ذخیره ساز تصاویر. در دوربین‌های آنالوگ، تصاویر و فیلم‌ها از طریق کابل کواکسیال راهی دستگاه ذخیره‌ساز یا همان DVR می‌شوند. سپس درگاه خروجی DVR به یک نمایش‌گر متصل شده و می‌توانید تصاویر را روی مانیتور مشاهده کنید.

در دوربین‌های تحت شبکه یا IP تصاویر و فیلم‌ها در بستر شبکه منتقل شده و وارد دستگاه ذخیره ساز یا همان NVR می‌شوند. برای مشاهده این تصاویر، علاوه بر مانیتورهای معمولی، می‌توانید از تلفن‌های همراه هم استفاده کنید. (این موضوع، یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های دوربین‌های IP محسوب می‌شود)

اگر همه چیز به درستی نصب شده باشد و هیچ ایرادی در سیستم دوربین مدار بسته شما دیده نشود، تصاویر باید به درستی و بر اساس کیفیت دوربین، روی مانیتور یا تلفن همراه نمایش داده شوند. با این‌حال، ایرادهای مختلفی می‌توانند این جریان را دچار مشکل کنند. به این ترتیب، ممکن است علیرغم روشن بودن دوربین، هیچ تصویری به دست شما نرسد!

مهم‌ترین دلایل قطع تصاویر دوربین مدار بسته

خب اجازه بدهید علت‌های قطعی دوربین مدار بسته را به ترتیب بررسی کرده و برای رفع هر کدام از آن‌ها، راه‌حل مناسب را نیز ارائه دهیم. با ما همراه باشید:

قبل از هر چیز بررسی کنید که آیا تصاویر تمام دوربین‌ها قطع شده است یا فقط یک دوربین نمی‌تواند تصویر ارسال کند؟ اگر هیچ‌کدام از دوربین‌ها تصویر ندارند، ابتدا باید روشن بودن دستگاه DVR مطمئن شوید. گاهی اوقات تنها دلیل قطعی تصاویر دوربین مدار بسته، خاموش بودن دستگاه ذخیره ساز است! در صورتی که دستگاه روشن است، کابل اتصال DVR  به مانیتور را نیز بررسی کنید. به این منظور، می‌توانید از یک کابل دیگر استفاده کنید و ببینید که تصاویر هم‌چنان قطع هستند یا خیر.

یکی دیگر از دلایل مرسوم قطع شدن دوربین مدار بسته، وجود ایراد در آداپتور منبع تغذیه مرکزی سیستم باشد. اگر برق کافی به دوربین‌ها نرسد، آن‌ها خاموش می‌شوند و کاملا بدیهی است که تصویری هم ارسال نمی‌کنند! برای رفع این مشکل، می‌توانید از یک آداپتور دیگر استفاده کرده و تصاویر روی مانیتور را دوباره بررسی کنید. علاوه بر این، اگر از سالم بودن آداپتور مطمئن شدید، کابل کشی برق کل ساختمان را هم چک کنید.

در صورتی که از دوربین مدار بسته تحت شبکه استفاده می‌کنید و روی تلفن‌ همراه خود، تصاویر را دریافت نمی‌کنید، وضعیت اینترنت را بررسی کنید. گاهی وقت‌ها به دلیل قطع بودن شبکه اینترنت یا کند بودن سرعت آن، قادر به دریافت تصاویر روی صفحه نمایش موبایل نیستید. البته ممکن است برنامه‌ای که روی تلفن همراه یا دستگاه ذخیره ساز نصب کرده‌اید هم مشکل داشته باشد. بنابراین اگر تصاویر دوربین مدار بسته شما قطع شده است؛ می‌توانید این برنامه را حذف کرده و دوباره نصب کنید.

اگر فقط تصویر یک دوربین شما قطع شده است، باید اتصالات پشت آن را چک کنید. یک دوربین، تصاویر خود را از طریق فیش BNC به سمت دستگاه مرکزی ارسال می‌کند. در صورتی که این فیش خراب باشد، بدیهی است که تصویری هم روی مانیتور دیده نمی‌شود! بنابراین عیب‌یابی و تعویض فیش BNC می‌تواند به شما در رفع این مشکل کمکم کند. در صورتی که از تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستید، توصیه می‌کنیم این کار را به تکنسین‌های فنی و مجرب واگذار نمایید.

یکی دیگر از عوامل قطعی دوربین مدار بسته، تقاوت سیستم دوربین با دستگاه DVR است. در این شرایط، ممکن است یکی از این دو دستگاه، از سیستم NTSC استفاده کند و دیگری روی PAL تنظیم شده باشد. به این ترتیب، هیچ تصویری روی DVR ذخیره نمی‌وشود و بدیهی است که روی مانیتور هم شاهد تصاویر نخواهید بود. توصیه می‌کنیم برای رفع این مشکل، حتما با یک تکنسین متخصص و مجرب مشورت نمایید.

گاهی اوقت ممکن است رزولوشن دستگاه DVR و مانیتور شما، تطابق نداشته باشند. جالب است بدانید که این موضوع هم منجر به قطعی دوربین مدار بسته خواهد شد. برای رفع این مشکل، ابتدا از رزولوشن DVR مطمئن شوید و پس از آن، اقدام به خرید یک مانیتور مناسب نمایید.

در صورتی که هیچ‌کدام از عوامل بالا باعث قطع شدن تصاویر دوربین مدار بسته نشده باشند، باید سیستم شما توسط یک تعمیرکار باتجربه مورد بررسی قرار بگیرد. زیرا ممکن است مشکلات سخت افزاری در مدارهای داخلی DVR یا دوربین‌ها منجر به بروز این اتفاق شده باشند.

پاناسونیک بهترین برند دوربین مدار بسته

اگر می‌خواهید خیال خود را از یک سیستم امنیتی قابل اطمینان و بدون خطا راحت کنید، باید به سراغ دوربین‌های مدار بسته پاناسونیک بروید. شرکت Panasonic به کیفیت، ماندگاری و کاربری آسان محصولات خود معروف است و این قضیه در ارتباط با دروبین‌های مدار بسته این شرکت نیز کاملا صادق است. پاناسونیک دوربین‌های خود را در دو مدل آنالوگ و تحت شبکه تولید و روانه بازار می‌کند.

البته توصیه می‌کنیم برای خرید و نصب دوربین‌های مدار بسته پاناسونیک، به سراغ نماینده دوربین مداربسته پاناسونیک ایران بروید. به عنوان مثال، فروشگاه ایده آل گستر بیش از دو دهه است که به عنوان مرکز مجاز محصولات مخابراتی و اداری پاناسونیک در ایران مشغول فعالیت است. بنابراین با خیال راحت می‌توانید به این شرکت اعتماد کرده و نصب سیستم‌های امنیتی خود را به ایده آل گستر واگذار کنید.

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به فروشگاه ایده آل گستر یا وب سایت رسمی این شرکت به انواع دوربین مداربسته پاناسونیک به صورت کاملا اورجینال و همراه با لیبل رسمی Panasonic دسترسی داشته باشید. فراموش نکنید که کلیه محصولات ایده آل گستر، همراه با یک ضمانت‌‌نامه معتبر و ۱۲ ماهه به خریداران عرضه می‌شوند.

برای نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مدار بسته پاناسونیک هم می‌توانید روی تکنسین‌های فنی و مجرب ایده آل گستر حساب کنید. علاوه بر این، کارشناسان فروش این شرکت همواره آماده ارائه راهنمایی لازم و اطلاعات تخصصی درباره این دستگاه‌ها، به شما عزیزان هستند.

کلام پایانی

قطع شدن تصاویر دوربین‌های مدار بسته یکی از مشکلاتی است که بسیاری از کاربران این سیستم‌های امنیتی، با آن مواجه می‌شوند. در این مقاله سعی کردیم به زبانی ساده اما تخصصی، به بررسی مهم‌ترین عوامل بروز این مشکل بپردازیم. البته در پایان باز هم توصیه می‌کنیم در صورتی که تخصص کافی ندارید، تعمیر و عیب‌یابی دوربین مدار بسته خود را به تکنسین‌های فنی و مجرب واگذار نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *