انواع کامپیوترها، کامپیوتر ها به چند دسته تقسیم میشود

techbeen.ir-computers6
ب
4.5/5 - (49 امتیاز)

از لحاظ قدرت پردازش،  بزرگي و سرعت،  کامپیوتر ها به چهار دسته تقسیم  میشوند؛ که به ترتیب،  اندازه ،سرعت، قیمت و تعداد پردازنده ها و تعداد کاربرانی که میتوانند هم زمان از کامپیوتر استفاده کنند کاهش مییابد. در ادامه مطلب همراه تکبین باشید تا با انواع کامپیوتر ها آشنا شوید.

انواع کامپیوتر ها, کامپیوترها به چند دسته تقسیم میشوند؟

(Super computer) ابر رایانه

ابر رایانه ها از نوع تجهیزات استراتژیک(راهبردی) در جهان هستند که امکانات، حافظه و قدرت پردازش  فوقالعاده زیادي دارند و در امور فضایي، دفاعي، هواشناسی و  پروژههاي بسیار بزرگ علمي و تحقیقاتي استفاده  ميشوند.

اولین ابر رایانه ایران در سال۱۳۸۰  به وسیله محققان مرکز تحقیقات پر دازشهای فوق سریع دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بهره برداری رسید.

کامپیوتر

(Mainframe Computer) رایانه بزرگ

در مراکز تجاري بزرگ ، دانشگاهها و برخي مراکز دولتي که حجم محاسباتي بسیار زیادی دارند، استفاده  میشوند .این رایانه ها مانند ابررایانه ها ميتوانند به رایانه هاي دیگر سرویس دهند.

پیشنهاد میشود

(Minicomputer) رایانه کوچک

در مراکز تجاري، دانشگاهي و برخي مراکز دولتي که حجم محاسباتي متوسط دارند استفاده  میشوند. نام جدید این دسته از رایانه ها،  رایانههای میانه(Midrange) است.

رایانه

(Microcomputer) ریز رایانه

رایانه هایی که فقط یک یا دو پردازنده دارند و به دو صورت قابل حمل Portable و غیرقابل حمل هستند.

انواع ریز رایانه 

ریز  رایانهها از لحاظ ظاهر، اندازه و قدرت پردازشي به چند دسته تقسیم  میشوند. بعضی از انواع آن را در ادامه بررسی می کنیم:

رایانه هاي رومیزي (Desktop)

براي کار در یک محل ثابت و بر روي میز طراحي شده و از برق شهري استفاده  میکنند. به آنها  PC: Personal  Computer هم گفته  ميشود .

رایانه هاي کیفي یا روپایي (Laptop)

از لحاظ امکانات و نوع کار مثل  رایانههای رومیزي هستند؛ ولي با باطري هم کار  میکنند.این رایانه ها قابل حمل بوده و همین ویژگی، آنها را خاص کرده است.  رایانه های کیفی به طور کلی دارای همان اجزایی هستند که در یک رایانه رومیزی وجود دارد ولی با این تفاوت که تا جای ممکن از وزن و اندازه آنها کاسته  شدهاست.  رایانههای کیفی دارای یک صفحه کلید سرخود هستند و به جای ماوس از یک صفحه لمسی استفاده می کنند اما  میتوان  صفحهکلید و ماوس جداگانه نیز به آنها وصل کرد.

دسته

تلفن های هوشمند (Smartphone)

با استفاده از  گوشیهای هوشمند علاوه بر برقراری تماس تلفنی امکان دسترسی به اینترنت، سازماندهی اطلاعات تماس، ارسال  نامه های الکترونیکی و  پیامهای متنی، بازی، و گرفتن عکس نیز وجود دارد. این گوشیها معمولاً دارای یک صفحه کلید و یک صفحه نمایش بزرگ هستند.

کامپیوتر

تبلت یا  لوح رایانه (Tablet PC)

لوح رایانه ترکیبی از یک لپ تاپ و یک تلفن همراه است. تبلت از یک تلفن همراه بزرگ تر است و به جای صفحه کلید از یک صفحه نمایش لمسی بهره می گیرد  .

کامپیوتر

نظر شما چیست؟

در کل ما شمارو با انواع کامپیوترها آشنا کدیم و نظر شما درمورد انواع کامپیوتر ها چیست؟ ایا این مقاله برای شما مفید بوده است؟ لطفا نظرتان را پایین صفحه به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها

  • پریسا نوامبر 26, 2023 :: 2:34 ق.ظ

    مطلب به درد بخوری بود

  • مهدیه فوریه 3, 2024 :: 7:29 ب.ظ

    خیلی کامل و مفید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *