اثرات مثبت اندیشی و خودپنداری بر انسان

Optimism-Important-300×173
ب
Rate this post

خودپنداری

خودپنداری و تصویری که ما از خودمون توی ذهن مجسم می‌کنیم راهنمای اصلی عملکردمون توی زندگی هست. اگر این تصویر رو تغییر بدیم شخصیت و نوع رفتار ما تغییر خواهد کرد. در این مقاله در مورد خودپنداری و اهمیت آن و همچنین مثبت اندیشی صحبت خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه تکبین باشید.

اهمیت مثبت اندیشی

مغز ما درست مثل یک کامپیوتره و ما از ورودی هر کامپیوتر هر چه رو که وارد کنیم باید انتظار داشته باشیم که خروجیمون از همون اطلاعات ورودیمون تشکیل بشه، پس اگر افکار منفی رو وارد مغزمون کنیم،اونا رو مثل یه فرمان می‌پذیره. اگر به این نتیجه برسیم که ناتوان و شکست خورده ایم مغزمون این رو مانند یک فرمان و دستور تلقی می کنه و به تمامی اعضای بدنمون از غدد گرفته تا دستگاه گردش خون و تنفس و سیستم حرکتی فرمان می‌ده که خودشون رو با فرمان شکست تطبیق بدن و مطابق اون عمل کنند و این ما رو وارد یک حلقه معیوب می‌کنه که نتایجی دائماً بدتر و بدتر برامون حاصل می‌کنه. در حالی که اونایی که مثبت اندیشی دارند با دادن فرمان پیروزی، تمامیت وجودی خودشون رو به سمت پیروزی نشانه می‌رن.

بد نیست این رو بدونیم که تفکر ما مستقیماً بر سیستم بدنمون موثره یعنی به محض اینکه ما فکر منفی و ذهنیت بدی داشته باشیم عملکرد غدد درون ریز بدن و همین طور دیگر ارگانها، از این ذهنیت تبعیت می‌کنن و با اختلال در عملکرد طبیعی هورمون‌ها و مواد ضد استرس و هیجان در بدن، ما به افسردگی و احساس منفی شدیدی دچار می‌شیم و به جسم خودمون ضربه می‌زنیم. خب طبیعتا داشتن افکار مثبت و مثبت اندیشی هم می تونه همچین اثری رو داشته باشه.

 مغز انسان و اهمیت خودپنداری مثبت

دانشمندان اتفاق نظر دارند که سیستم عصبی انسان نمی تواند  فرق بین یک رویداد واقعی و تخیلی را به طور روشن و با ذکر اختلافات جزئی اونا بیان کند. پس بیشتر  تصمیمات روزمره ما بر اساس حقایق و واقعیات نیست بلکه بر اساس اطلاعاتی هست که گرفته می‌شه در حالی که بسیاری از این اطلاعات توهمی بیشتر نبوده و تفسیری غلط از حقایق هست.

از یک طرف دیگه یک سیستم فعال کننده مشبک به اندازه ی یک چهارم سیب در مغز انسان هست که وظیفه ش پالایش اطلاعات بخصوصی از بین اطلاعاتیه که به ما می‌رسه. مثلاً اگر شما یک ماشین جاگوار قدیمی بخرین، بعد از مدتی که توی خیابان هستین دائماً ماشینایی از نوع ماشین خودتون می‌بینید. مثل اینکه جاگوارها در سطح شهر بیشتر شدن در حالی که اینجوری نیست. تنها مغز شما ماشین های جاگوار رو از بین اینهمه ماشین دیگه انتخاب می کنه. در واقع انگار روی هرچیزی که فکر کنید و بخواهین برای شما جدا میکنه و بهتون نمایش میده.

مثلاً اگر تصمیم گرفته باشین که فکر کنین همه چیز توی دنیا خرابه و یا شما آدم بدشانسی هستین، مغز شما مشغول جمع آوری اطلاعاتی مبنی بر بدشانسی شما از محیط می‌شه و به روش خودش به شما ثابت می کنه که حق با شماست و واقعا بدشانس هستین. در حالی که شما با مثبت اندیشی و فکر کردن به رویاهای خوب وظیفه ی دیگه ای بهش می دید، و مغز به دنبال شواهدی مبنی بر هوشمندی، توانمندی، موفقیت و قدرت میره و اونا رو از محیط انتخاب می کنه و به شما ثابت می کنه که پیروزید. پس می‌بینید این که شما احساس پیروزی و شکست کنین به طور کامل دست خودتون هست.

موفقیت تحصیلی با مثبت اندیشی

آدمای موفق خودپنداری خودشون رو کنترل کردن و اطلاعات مغزشون رو همان طور که می‌خواهن تغییر می‌دن. اونا می‌دونند که  مغزشون فرقی بین منِ حقیقی و اون کسی که من می‌خوام باشم قائل نیست. این رو بدونیم که وقتی که ما خودمون رو لبریز از خودپنداری مثبت و مثبت اندیشی می کنیم ماده ای توی مغزمون ساخته می‌شه به نام اندروفین که توسط جریان خون به تمامی بدن منتقل می‌شود و احساسی از وجد و شادی وصف ناشدنی در ما به وجود می‌یاره و تمام وجود ما به دنبال چیزهای مثبت می روند.

این رو بارها و بارها برای خودتون تکرار کنید و باور کنید که با مثبت اندیشی می تونید به رویاهاتون برسید، و مراقب افکارتون باشید که مبادا به توهمات منفی اجازه بدید که مغز شما را آ لوده کنن. شاید یادآوری این نکته لازم باشه تنها چیزی که کیفیت حقیقی زندگی انسان‌ها رو مشخص می‌کنه قطعا مفهوم طلایی “پشتکار” هست. بد نیست این رو هم بگیم که شما حتی تا این لحظه  اگر تلاشی برای رسیدن به هدفتون نکرده ید این رو بدونید که هیچ وقت  دیر نیست چون هر جا که اراده ای هست راهی هم هست.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *